Bibliografie deel 7

BILBIOGRAFIE DEEL 7

NRS 251 –

 

251

[Zwanen]

[’s-Gravenhage, De Althæa Pers, 2 september 2017, 30,5 x 10,5 cm., [4 p.].

[1]: titel, [3]: tekst, [4]: Colofon.

Specificatie. Uitvoering: gebrocheerd, met cahiersteek, in zilveren notarisenvelop met beeldtitel. Papier: binnenwerk 80 grams Colorit lichtgroen; omslag 150 grams Khadi Papers; envelop metallic zilver 05. Letterfont: Calisto MT. Oplage: 10 genummerde exemplaren.

Bijzonderheden. Vervaardigd ter gelegenheid van het dubbelfeest van Jose en Theo Gootjes op 2 september 2017 te Schiedam. De tekst is een beeldgedicht in de vorm van een zwaan, gespiegeld in het wateroppervlak. Het eerste nummer is op naam gesteld.

252

Edmond Haraucourt | Père Perronius

Sonnet pointu

[’s-Gravenhage, De Althæa Pers, najaar 2017], 20 x 20 cm., [10 p.].

[1-2]: frontispice, [3]: titel, [4-8]: tekst, [9]: Colofon, [10]: illustratie.

Specificatie. Uitvoering: Japans gebonden in violet omslag met illustratie. Papier: binnenwerk 70 grams Cyclus offset white matt; omslag: 300 grams Biotop 3 natuurwit. Letterfont: French Script MT. Oplage: 100 genummerde exemplaren en 9 hc.

Bijzonderheden. Onder de titel “Le livre D’Heures des Jeunes filles” stelde Eddy du Perron waarschijnlijk aan het begin van jaren dertig in de twintigste eeuw in handschrift een bundel samen van erotische en scabreuse gedichten uit de Franse literatuur. De bundel is verdeeld in 10 weken met voor elke dag een gedicht, eigenhandig door Du Perron neergeschreven op 128 bladen recto die vervolgens zijn ingebonden in boekvorm met een gebatikte band. Uit deze bundel, “composé par le Père Perronius”, is gekozen voor het expliciet erotische gedicht Sonnet pointu van de Franse dichter Edmond Haraucourt (1856 – 1941) als bijdrage aan het project “De Franse Slag”, het geschenkboek voor Marja Scholtens. Het gedicht verscheen in 1882 in de bundel La légende des sexes, poèmes hystériques et profanes, par Le Sire de Chambley. Du Perron heeft de typografische weergave van het gedicht overgenomen zoals deze in de oorspronkelijke uitgave is opgenomen. Het gedicht is in facsimile afgedrukt. Op verzoek van De Althæa Pers heeft de Haarlemse tekenaar Johan Breuker een aantal tekeningen vervaardigd die op een geheel eigen wijze de sfeer van het gedicht weergeven. De tekst is opgemaakt in het font French Script MT en afgedrukt op 70 grams Cyclus Offset White Matt Voor het omslag is 300 grams Biotop 3 gebruikt. Het drukwerk was in handen van het Printhuis te Haarlem, Van de oplage van 100 genummerde exemplaren zijn de nummers 1-70 bestemd voor het geschenkboek voor Marja Scholtens. Het boek is op 30 september 2017 aan haar overhandigd tijdens een bijeenkomst ten huize van Bubb Kuyper te Haarlem.

253

Jos Swiers

De Ballade van de Drie Kleinkinderen

[’s-Gravenhage, De Althæa Pers, s.a.], 30,1 x 20 cm., [4 p.].

[1]: titel, [2]: partituur, [3]: tekst, [4]: advertentie.

Specificatie. Uitvoering: gevouwen plano. Papier: 200 grams Biotop 3 natuurwit. Letterfont: Finale Copyist Tekst Ext., Noteworthy Bold en Stencil regular. Oplage: 55 exemplaren.

Bijzonderheden.Vervaardigd voor Bert en Marja Megens. De tekst van de ballade werd in een eerder stadium geschreven bij de 3 portretten die Bert schilderde van zijn kleinkinderen. Frank Meijer uit Hoogkarspel componeerde de muziek voor driestemmig mannenkoor. Johan Breuker uit Haarlem nam de illustraties en het ontwerp van het voorblad voor zijn rekening. Het drukwerk is uitgevoerd door het Printhuis te Haarlem. Het is de 21ste uitgave in de serie Volkswijs.

254

Bandbreedte of het ontzet van leiden

[’s-Gravenhage, De Althæa Pers, 14 oktober 2017], 21 x 14,8 cm., [2,I p.].

[1-2]:tekst.

Specificatie. Uitvoering: gevouwen plano in omslag met betiteling en colofon. Papier: binnenwerk 120 grams Data Copy Colour chamois; omslag 230 grams Ëtalon rouge cramoisi. Letterfont: Nobel. Oplage: 10 genummerde exemplaren.

Bijzonderheden. [Vervaardigd voor T.L.] Het klimaat verandert, de wereld kantelt. Letterlijk. En Leiden komt op de plaats te liggen van wat nu nog Roelofarendsveen mag heten. Met dit in het achterhoofd is breedtegraad ontstaan en toch ook maar opgeschreven. Tot ontzetting van Leiden en de Leidenaars. Maar zij weten wat een Leidens ontzet betekent, dus niet getreurd. De breedtegraad van de tekst maakte het noodzakelijk de nodige uitsnijdingen te verrichten.

Comments are closed.