Bibliografie deel 6

BILBIOGRAFIE DEEL 6

NRS 201 – 250

201

Blackbird | merel

[’s-Gravenhage, De Althæa Pers, 14 april 2014], 21 x 29,7 cm., [4 p.].

[1]: titel, [2]: frontispice, [3]: tekst, [4]: Colofon.

Specificatie. Uitvoering: plano’s met rugverbinding, met betiteling binnen een viervaks kadrering. Papier: 200 grams Biotop 3; kadrering titel 100 grams zwart karton met velours opgespoten bloemversiering.. Letterfont: Bangle. Oplage: 10 genummerde exemplaren.

Bijzonderheden. Uitgave van een oud Engels nursery rhyme naar aanleiding van de melding dat de merel Snorre op onverklaarbare wijze niet is teruggekeerd in een Baarnse tuin bij zijn partner Snukke en zijn kinderen Snukkeloe en Snukkelie. Het frontispice is een gravure met de afbeelding van koning Henry VIII die een pie aansnijdt waarin gebakken merels zitten.

202

Jos Swiers

Oproep tot verbeelding

De receptie van Door de Waterspiegel van Tomas Lieske

[’s-Gravenhage], De Althæa Pers, [2 juni 2014], 30 x 22 cm., [17, II p.].

[1]: franse titel, [2]: frontispice, [3-16]: tekst, [17]: Colofon.

Specificatie. Uitvoering: plano’s met Wire O spiraalband aan bovenzijde, in omslag van rood karton met uitsnede op voorplat voor titel en portret. Papier: 200 grams Biotop 3; omslag 290 grams Sirio Color cherry, 90 grams Lugduni blauw en 90 grams Lugduni lichtgroen. Letterfont: GoudyOISt BT. Oplage 10 genummerde exemplaren, waarvan het eerste exemplaar en de exemplaren van de medewerkers op naam zijn gesteld.

Bijzonderheden. Vervaardigd voor Tomas Lieske en aan hem gepresenteerd tegelijkertijd met de presentatie van zijn gedichtencyclus Drei Tonk op 2 juni 2014 in Leiden. De uitgave bevat een beschouwing over de recensies die over Lieske’s laatste roman Door de Waterspiegel zijn verschenen, de likes op de facebookpagina van de Uitgeverij Querido en een bibliografisch overzicht. Johan Breuker uit Haarlem maakte op verzoek 7 tekeningen bij de tekst. Het frontispice en het portret op het omslag zijn van de hand van Bert Osnabrug die de blockprinttekening al eerder in 2011 had gemaakt op verzoek van De Althæa Pers.

203

Tomas Lieske

Drei Tonk

Acht oraties bij Wedeblauw van Johan Breuker

[’s-Gravenhage], De Althæa Pers, [2 juni 2014], 30 x 665 cm., [1, I p.].

[1]: tekst.

Specificatie. Uitvoering: boekrol op 2 mahoniehouten rollen, met beschermdoek, in mahoniehouten doos (34,8 x 15,3 x 9 cm), met perspex schuifdeksel met opstaande, rechte greep. Papier: 120 grams naturel. Rollen: op draaibank gedraaide rollen met opstaande randen en aan weerszijden handvatten, blank gewaxt, met freessleuf voor bevestiging klemlatjes. Doos: opbouw met schuingekante zijden, geheel gelijmd, blank gewaxt, voorzien van freessleuf voor schuifdeksel. Deksel: 3 mm transparant perspex, gepolijst, met op bovenzijde rechthoekig opgelijmd handgreepje. Berschermdoek: koningsblauw gouddraad fluweel, met geborduurde titel op rechterbovenzijde in zilvergrijs borduurgaren nr. 157.  Letterfont: DejaVu Sans. Oplage: 30 genummerde exemplaren.

Bijzonderheden. Uit een serie tuin- en landschapstekeningen van de Haarlemse kunstenaar Johan Breuker koos Tomas Lieske er acht uit. Bij elk van deze tekeningen schreef hij een gedicht, waarbij elk gedicht aanvangt met het titelwoord ‘gebed’. Dit leidde tot de keuze voor de uitgave op rol in de vorm van een gebedsrol. De gebruikelijke indeling van een boekuitgave is daarbij gehandhaafd, maar het geheel is echter lineair op slechts één zijde van het papier aangebracht. Het drukwerk is uitgevoerd door de Haagse drukkerij Repro- van de Kamp. Het snijden van de rol vond plaats op een speciaal hiervoor ingestelde snijmachine die is gemaakt naar een ontwerp van de directeur van de drukkerij. De houten rollen en het materiaal voor de doos zijn op basis van een ontwerp van Johan Breuker en Jos Swiers vervaardigd door Jurgen Ozinga van de Timmerwinkel in Den Haag. Het fluweel is afkomstig van De Boerenbonthal in Den Haag en op maat gesneden en omgezoomd door S-uckun, eveneens in Den Haag. De medewerkers van Personality computerborduren uit Den Haag brachten de titel op het fluweel aan. Barry Carli van Plastiglas BV in Den Haag nam de schuifdeksels voor zijn rekening.

204

Jos Swiers

liefde | identiteit | oorlog | ontheemden

een aanvulling bij Oproep tot verbeelding

[’s-Gravenhage], De Althæa Pers, [20 juni 2014], 29,7 x 10,5 cm., [4 p.].

[1]: titel, [3]: tekst, [4]: colofon.

Specificatie. Uitvoering: gevouwen plano los in omslag, met betiteling. Papier: binnenwerk 80 grams Fastprint Color crème; omslag 120 grams PAT violet. Letterfont: GoudyOISt BT. Oplage 10 genummerde exemplaren.

Bijzonderheden. Vervaardigd voor Tomas Lieske als aanvulling op Oproep tot verbeelding in verband met een nagekomen recensie over zijn roman Door de waterspiegel. De afbeeldingen op het omslag en de titelpagina zijn verkleinde weergaven van het portret, gemaakt door Bert Osnabrug uit Woerden.

205

Paul van Ostayen

NACHTELIKE OPTOCHT

[’s-Gravenhage], De Althæa Pers, [26 juni 2014], 21 x 29,7 cm., [31, I p.].

[1]: frontispice, [3]: franse titel, [5]: titel, [7-28]: tekst, [31]: colofon.

Specificatie. Uitvoering: plano’s, in losbladig en aan voorzijde partieel omslag, met Japanse binding met ecru raffia. Papier: binnenwerk 100 grams opdikkende roman en 120 grams calque; omslag 200 grams Volant mastic. Letterfont: Century Gothic grootcorps. Oplage: 20 genummerde exemplaren.

Bijzonderheden. Nachtelike optocht is vervaardigd voor Janny Meijer ter gelegenheid van het verschijnen van Op zoek naar Juliana. Deze uitgave is gepresenteerd op 26 juni 2014 tijdens de feestelijke heropening van gebouw Alpha bij Visio Het Loo Erf te Apeldoorn. De tekst is ontleend aan de eerste publicatie in Ruimte, jrg. 2, nr. 4/5, 1921, p. 70-71 met de vermelding van de datering 7/20. De illustraties laten verschillende delen van een Karel Glaser bes klarinet zien.

206

woordjes voor lieven

[’s-Gravenhage], De Althæa Pers, [10 september 2014], 15 x 21 cm., [7, I p.].

[1-7]: tekst.

Specificatie. Uitvoering: plano’s, aan bovenzijde op elkaar gelijmd, bevestigd op binnenzijde omslag, met betiteling. Papier: binnenwerk 120 grams Prox jadegroen; omslag 200 grams Biotop 3. Letterfont: Bimini. Oplage: 10 genummerde exemplaren.

Bijzonderheden. Woordjes voor lieven is vervaardigd naar aanleiding van de geboorte op 20 augustus 2014 van Lieven Wuite, zoon van Maartje Janssen en Murk Wuite. De vorm van de tekst is een onzijn, in 1983 bedacht door Drs. P. Het colofon is afgedrukt op pagina 3 van het omslag. Aan de binnenzijde van het omslag en op de versozijde van de plano’s zijn versieringen aangebracht die bestaan uit Roylco gestanste bloemmotieven in diverse dessins. Elk exemplaar van de uitgave heeft een eigen kleurenpalet gekregen.

207

Hageveld’s bloei

[’s-Gravenhage, De Althæa Pers, [21 september 2014], 21 x 29,7 cm., [8 p.].

[1-7]: tekst, [8]: Colofon.

Specificatie. Uitvoering: gebrocheerd, aan rug gelijmd, met omslag met foto-illustratie, met betiteling.

Papier: binnenwerk 100 grams opdikkend roman; omslag 160 grams Flying Colours lavendelblauw en papaverrood. Letterfont: Kindersley Grand Arca. Oplage: 10 genummerde exemplaren.

Bijzonderheden. De uitgave bevat een onderzoek naar het ontstaan, de auteur en de componist van het lied Hageveld’s bloei zoals dat is gepubliceerd in de liederenbundel Gaudeamus uit 1901. Op de voorzijde van het omslag is een foto geplaatst van de band van Gaudeamus en aan de binnenzijde van het omslag een foto met een weergave van de eerste strofe van het lied Hageveld’s bloei. De uitgave is de vijftiende in de serie Volkswijs.

208

Anything for you

[’s-Gravenhage], De Althæa Pers, [31 oktober 2014], 18 x 18 cm., [27, I p.].

[1]: signering, [3]: titel, [4-26]: tekst, [27]: Colofon.

Specificatie. Uitvoering: 14 plano’s, met toegevoegd 7” vinyl single in hoes, in envelopomslag, met sigarenbandje(s) als betiteling. Papier: binnenwerk 200 grams Biotop 3; omslag 290 grams Sirio Color cherry. Letterfont: Tahoma. Oplage: 10 genummerde en gesigneerde exemplaren, waarvan nummer 1 op naam gesteld.

Bijzonderheden. Vervaardigd ter gelegenheid van de 40ste verjaardag van Ymke Swiers. Het betreft een uitgave over de ballad Anything for you van de Cubaans-Amerikaanse zangeres Gloria Estefan. Naast informatie over deze ballad bevat de uitgave een originele versie van de Nederlandse vinylsingle in het oorspronkelijke hoesje uit 1988. Verder is hij voorzien van een signering door Gloria Estefan en een of meerdere exemplaren van nummer 5 uit de serie popsterren van de reeks sigarenbandjes Morrita. Nummer 1 bevat de volledige reeks van 10 sigarenbandjes van 5 verschillende kleuren in zilver en goud, de nummers 2 en 3 elk 5 sigarenbandjes, respectievelijk in goud en zilver en de nummers 4 tot en met 10 afwisselend een exemplaar in goud of zilver.

209

Rouke van der Hoek

Vogelgids

[’s-Gravenhage, De Althæa Pers, 4 november 2014], 21 x 29,7 cm., [2 p.].

[1]: tekst, [2]: Colofon.

Specificatie. Uitvoering: plano. Papier: 200 grams Biotop 3. Letterfont: Clarendon Condensed. Oplage: 25 genummerde exemplaren.

Bijzonderheden. Op 4 november 2014 is in het museum Meermanno | Huis van het boek te ’s-Gravenhage naast de al lopende tentoonstelling over vogels een aanvullende tentoonstelling geopend met eigentijdse, bibliofiele uitgaven over vogels. De Althæa Pers is uitgenodigd daaraan deel te nemen met Vogelslag (2005), Vederlichte verzen (2006) en Papegaaienzang (2013). Rouke van de Hoek verleende toestemming zijn gedicht Vogelgids (Het magnetische noorden Amsterdam/Antwerpen, Atlas, 2001) te gebruiken om dit heugelijke feit op te luisteren. Het gedicht beschrijft de vogelgids (Meulenhoff) die hij op zijn 7de verjaardag van zijn ouders cadeau kreeg. Bert Osnabrug gaf zijn medewerking om zijn pentekening van het smelleken uit 2012 als illustratie bij het gedicht op te nemen.

210

tijd << – >> beeld << – >> tijd | 31 kalenders | 1978 – 2008

Apeldoorn / ’s-Gravenhage, Eikeldoorpers / De Althæa Pers, [oktober 2014], 29,7 x 42 cm., [193, I p.].

[1]: titel en imprint, [3]: frontispice en [voorwoord], [5-7]: [inleiding], [9]: gedicht, [11]: colofon, [13-21]: bilbiografie, [23-1934]: facsimile kalenders 1978-2008.

Specificatie. Uitvoering: 97 plano’s in full colour, in naar boven openslaande doos (31,7 x 44 cm), met illustratie in blauw. Papier: binnenwerk 260 grams Invercote Creato FSC Mix Credit; doos: donkergrijs karton. Letterfont: Verdana. Oplage 52 exemplaren, opgedeeld in een serie A 01-30, B 01-20 en HC 01-02.

Bijzonderheden. Gezamenlijke uitgave van de Eikeldoorpers uit Apeldoorn en De Althæa Pers uit Den Haag, onstaan naar aanleiding van een eerdere bibliografie over de boekuitgaven van de Eikeldoorpers in 2011. De officiële verschijningsdatum is 7 novermber 2014. De bibliografie is samengesteld door Doortje de Vries en Jos Swiers. Het gedicht De Twaelf Maenden in ’t Generael is ontleend aan een verzameling van 116 liedkaternen uit waarschijnlijk de eerste decennia van de 18de eeuw (Leidse Universiteitsbibliotheek, signatuur 1497 H 16). De auteur is een zekere Jan Klein, een pseudoniem van Pieter de Vos (1606-1663). De foto van Doortje de Vries is gemaakt door Ian Beck. De kalenderbladen zijn digitaal gescand door onder andere Christa Balk en Multicopy, voor een enkel jaar gefotografeerd door Ian Beck en vervolgens op een uniform formaat gebracht. Tekst en facsimile’s zijn afgedrukt door Grafisch Servicebureau Ruparo te Amsterdam. Het geheel is vervat in een daartoe ontworpen doos, vervaardigd door Liesbeth Visser van Brown Cartonnages te Arnhem. Doortje de Vries vervaardigde voor het deksel een druksel in blauw op donkergrijs, voorstellend Gezicht met eikenbladeren. Een variant van het druksel is gebruikt voor het deksel van de dozen voor de 2 HC-exemplaren.

211

Wandalbertus Prumiensis

De nominibus duodecum mensium

[’s-Gravenhage], De Althæa Pers, [7 november 2014], 6 x 4,3 cm., [2 p.].

[1]: titel, [2]: tekst en colofon.

Specificatie. Uitvoering: horizontaal en verticaal als leporello gevouwen blad, bevestigd aan omslag (9 x 7,5 cm), met illustraties op voor- en achterplat. Papier: binnenwerk 75 grams witgroen; omslag 300 grams Monatsgroen. Letterfont: Vendome LT Regular 3 pt. Oplage: 10 genummerde exemplaren.

Bijzonderheden. Vervaardigd ter gelegenheid van de presentatie van de facsimile-uitgave van de kalenders die Doortje de Vries van de Eikeldoorpers gedurende 31 jaar heeft gedrukt.

De duiding van de maanden van het jaar kent een vroege representant in de persoon van Wandalbertus Prumiensis [Wandalbart von Prüm] (813 – > 848), een Benedictijner monnik en theoloog-schrijver. Waarschijnlijk afkomstig uit Frankrijk, maar het is bekend dat hij in 839 in de abdij van het Duitse Prüm aanwezig was. Hij schreef Vita et Miracula sancti Goaris en later rond 848 een tweede werk Martyrologium waarin het kalendergedicht De nominibus duodecim mensium. Dit bevat verklaringen van de namen van de maanden, de tekens die voor de maanden gebruikt worden, de seizoenen, het werk dat in elke maand op het land wordt gedaan, het telen van fruit en andere gewassen en de kerkelijke getijden. Het is een ode aan het werken met de handen. Het omslag is voorzien van de afbeelding uit een manuscript van het Martyrologium met een deel van de tekst van de maand juli en de bijbehorende miniatuur. Bij de uitgave hoort een opzetstandaard DHS-2 en een leesloep.

212

Acht rondelen voor Het Goede Leven

[’s-Gravenhage], De Althæa Pers, [15 november 2014], 21 x 15 cm., [4 p.].

[1]: titel, [2-4]: tekst.

Specificatie. Uitvoering: gevouwen plano, zichtbaar gestoken in mapje (24 x 16 cm), met illustraties, met colofon op binnenzijde mapje. Papier: binnenwerk 105 grams Van Gelder Oud Hollands; mapje 120 grams Festijn kerstgroen. Letterfonts: Antique Olive en Frederick Text. Oplage: 90 genummerde exemplaren, waarvan de nummers 1-75 bestemd zijn voor het vriendenboek voor Bubb Kuyper en de nummers I – XV voor De Althæa Pers.

Bijzonderheden. Vervaardigd als bijdrage aan het vriendenboek voor Bubb Kuyper ter gelegenheid van zijn afscheid als voorzitter van de Stichting Drukwerk in de Marge. Het boek is Bubb uitgereikt tijdens de Boekkunstbeurs te Leiden op zaterdag 15 november 2014. De 8 rondelen – alle handelend over een gerecht – zijn genomen uit Niev Liedt-boeck, ghenaemt Der Minnaers Harten Jacht Ofte de Groote Amstelredamsche Rommelzoo, Rotterdam, 1627. Het mapje is aan de voorzijde voorzien van 3 fruitige poësieprentjes. De samenstelling van deze 3 prentjes is voor elk exemplaar uniek.

213

Johan Breuker

Magnificat | een kerstvertelling

 [’s-Gravenhage, De Althæa Pers, [december 2014], 19 x 14,5 cm., [4 p.].

[1-4]: tekst.

Specificatie. Uitvoering: Gevouwen plano, los in omslag, met opstaande vouwrand aan onderzijde, met illustratie op voorzijde, met titel en colofon op binnenzijde. Papier: binnenwerk 80 grams conquerer digital lichtgroen; omslag 160 grams Flying Colors papaverrood. Letterfont: Estrangelo Edessa. Oplage: 80 exemplaren.

Bijzonderheden. Kerst- en nieuwjaarsgroet 2014-2015 met een tekst van de Haarlemse kunstenaar Johan Breuker. De vertelling maakt onderdeel uit van een reeks van jeugdherinneringen die hij sinds een aantal jaren aan het optekenen is. De illustratie op de voorzijde is een reproductie op originele grootte van een druk in roltechniek die Johan Breuker in 1967 zelf als kerst- en nieuwjaarsgroet heeft verstuurd. Het origineel is een stukje, genomen uit een groter vel waarop de roltechniek werd toegepast.

 

214

P.C. Hooft

Op ’t schryven eener schoone handt | Anneke Brassinga

 [’s-Gravenhage], De Althæa Pers, [21 december 2014], 21 x 14,9 cm., [14, II p.].

[1]: titel, [2]: frontispice, [3]: tekst, [4]: opdracht, [5]: subtitelblad, [6-12]: bibliografie, [13-14]: colofon.

Specificatie. Uitvoering: gebrocheerd, in omslag, met cahiersteek. Papier: binnenwerk 80 grams Multicopy off-white; omslag 220 grams Biogot mintturquoise. Letterfont: Galant. Oplage: 15 genummerde exemplaren, waarvan exemplaar nr. 01 op naam gesteld.

Bijzonderheden. Op ’t schryven eener schoone handt is vervaardigd ter gelegenheid van de toekenning van de P.C. Hooft-prijs 2015 aan Anneke Brassinga voor haar poëtisch œuvre. De tekst is genomen uit P.C. Hoofts | Mengel- | werken, | Ten deele nooit te vooren gedrukt. | Nu op veele plaatsen verbeteert en vermeerdert. | Tot Amsterdam, | By Hendrik Wetstein, | en | Pieter Scepérus. | Tot Leiden ,| By Daniel van den Dalen. | Tot Utrecht, | By Willem van de Water. | 1704., p. 662. Het frontispice is een portret ontleend aan Gedichten van P.C. Hooft, Deel 1, Van Kampen, Amsterdam, 1899. Het gedicht van Hooft vormt de entourage voor de beschrijving van de reacties die na de toekenning in de periode van 16-20 december 2014 op papier en digitaal zijn verschenen.

215

Philadelphia Typografical Society

 [’s-Gravenhage], De Althæa Pers, Koppermaandag 12 januari 2015, 27,9 x 21 cm., [2 p.].

[1-2]: tekst.

Specificatie. Uitvoering: Plano. Papier: 200 grams Biotop 3. Letterfont: Book Antique. Oplage: 18 exemplaren.

Bijzonderheden. Uitgave ter gelegenheid van Koppermaandag 2015. De tekst bevat achtergrondinformatie bij een mezzoprint van John Sartain, vervaardigd in de periode 1831/1832 voor het certificaat van lidmaatschap voor de Philadelphia Typografical Society in Noord-Amerika.

216

[Jos Swiers]

Cycade

 [’s-Gravenhage], De Althæa Pers, [22 april 2015], 10,5 x 7,5 cm., [11,I p.].

[1]: titel, [3-7]: tekst, [9-11]: colofon.

Specificatie. Uitvoering: gebrocheerd, in omslag, met cahiersteek. Papier: binnenwerk 120 grams Fastprint Color grijs en 160 grams Copycolor licht koningsblauw; omslag 260 grams karton roestbruin. Letterfont: Consolas. Oplage: 7 romeins genummerde exemplaren, waarvan het eerste exemplaar op naam is gesteld.

Bijzonderheden. Door Jos Swiers vervaardigd voor Johan Breuker bij het overlijden van zijn broer Harry. Op het middeldeel zijn de slotregels opgenomen uit Vondel’s Joseph in Dothan (1640).

217

[Jos Swiers]

Een Kraey, die still zitt, vanght wel yet.

 [’s-Gravenhage], De Althæa Pers, [22 april 2015], 14,9 x 21 cm., [4 p.].

[1]: titel, [2-3]: tekst, [4]: Colofon.

Specificatie. Uitvoering: gevouwen plano, met pop up illustratie en met tekst bedrukt mechaniekstrookje. Papier: 200 grams Biotop 3. Letterfont: Crow Beak. Oplage: 10 genummerde exemplaren, waarvan twee op naam zijn gesteld.

Bijzonderheden. Door Jos Swiers vervaardigd als eerbetoon aan de kraai Cato en tevens als geschenk voor Harry Vaandrager en Carine Weve. De Pop up is een foto van de kraai Cato van de hand van Carine Weve. Op het verbindingsmechaniek is de naam Cato afgedrukt in aflopende puntgrootte. De titel is een spreuk van Constantijn Huygens uit 1656.

 218

[Jos Swiers]

Duizendorkestenman

In memoriam | Dimitri van Toren | 16 december 1940 | 21 mei 2015

 [’s-Gravenhage], De Althæa Pers, [26 mei 2015], 21 x14,9 cm., [15, I p.].

[1]: franse titel, [2]: frontispice, [3]: titel, [5-13]: tekst, [14-15]: Colofon.

Specificatie. Uitvoering: gebrocheerd in omslag, met cahiersteek, met betiteling. Papier: binnenwerk 100 grams conqueror velin; omslag 160 grams Flying Colours lavendelblauw. Letterfont: Kindersley Grand Arca. Oplage: 16 genummerde exemplaren.

Bijzonderheden. Door Jos Swiers vervaardigd in memoriam bij het overlijden van de Brabantse liedschrijver en zanger Dimitri van Toren. Daarin zijn ook opgenomen een foto van de zanger en twee van zijn liedteksten. De titel van de uitgave is tevens de titel van een van zijn liederen. Een aantal van zijn liederen zijn te beluisteren op Youtube en op muzikum.eu, waar ook veel van de teksten staan vermeld.

219

Remco Ekkers

Liefdeslied

[‘s-Gravenhage], De Althaea Pers, [4 oktober 2015], 20 x 20 cm., 65, I + 12 p.

[1]: frontispice, [3]: titel, [5]: imprint, [7-62]: tekst, [63-65]: Colofon + [1]: titel, [2]: illustratie, [3-11]: partituur, [12]: [verantwoording].

Specificatie. Uitvoering: Trekharmonica, bestaande uit 2 klavierplatten van gebeitst MDF, met 2 handgrepen en 2 knoppenregisters, met rood sluitlint met drukknoppen aan boven- en onderzijde, aan binnenzijde voorzien van rood papier, daartussen bevestigd een 12-vaks papieren harmonica, gevouwen als muizentrap met in elk vak een hoes voor een 45-toeren grammofoonplaat, waarin plano’s, diploma’s en een afzonderlijk gebrocheerd partituurboekje met cahiersteek en aan binnenzijde omslag een transparant hoesje met CD. Papier: 90 en 200 grams Biotop 3, hoes 80 grams wit, binnenzijde klavierplatten 260 grams Sirio Color cherry, harmonica muizentrap 600 grams gevezeld lichtbruin pakpapier. Letterfont: Gnuolane Free. Software partituur: Finale printmusic. Oplage: 20 genummerde exemplaren.

Bijzonderheden. “Ik weet pas sinds een week dat walvissen zingen”, zo schreef Ed Schilders in een column in het Brabants Dagblad van 21 mei 2015. En op diezelfde dag luisterde de auteur Remco Ekkers niet alleen een gesprekje af over die tekst van Schilders maar hij mengde zich ook in de discussie. Jaren terug had hij ontdekt dat je de zang van een walvis kunt transformeren naar vogelzang als je dat geluid veertien keer versnelt. Zijn bewijs: een 45-toerenplaatje dat hij ooit op die manier versneld afdraaide. Op verzoek stelde hij het gedicht Liefdeslied beschikbaar dat hij toentertijd over dit fenomeen had geschreven. Het verscheen eerder in Haringen in sneeuw (Leopold, Den Haag 1984) en in Metrohonden en andere vreemde vogels (e-book, Remigius, Zuidhorn 2013). De Haarlemse kunstenaar Johan Breuker voorzag de tekst van illustraties. Musicus/componist Frank Meijer uit Hoogkarspel verzorgde de muzikale interpretatie en de opname van zijn compositie op CD. Hilde van Zanen uit Leiden verzorgde de betiteling van de CD. Elk couplet van het lied is afzonderlijk afgedrukt en vervat in een beschermhoesje van wit papier, oorspronkelijk bestemd voor 45-toeren vinylplaatjes. De hoesjes zijn opgenomen in een trekharmonica, vervaardigd naar een ontwerp van Johan Breuker en Jos Swiers.

De uitgave verscheen op 4 oktober 2015, Werelddierendag.

220

Marjan van Lingen & Jurrie Poot

Vriendschap

[S.l., De Althaea Pers, [24] oktober 2015], 17 x 10,8 cm., 24 p.

[1]: titel, [2]: opdracht, [3-23]: tekst, [24]: Colofon.

Specificatie. Uitvoering: gebrocheerd, met cahiersteek, in blanco omslag, met stofomslag, met betiteling. Papier: binnenwerk 80 grams Multi Copy off-white, omslag 200 grams Biotop 3, stofomslag 100 grams Natural white.

Letterfont: Estrangelo Edessa. Oplage: 35 genummerde exemplaren, waarvan 25 bestemd voor Marjan van Lingen & Jurrie Poot.

Bijzonderheden. Vervaardigd op verzoek van Marjan van Lingen & Jurrie Poot. De uitgave bevat 13 tekeningen die Johan Breuker in de periode april-september 2015 maakte voor Marjan van Lingen. Jurrie Poot voorzag uitgave en tekeningen van een toelichting. De tekeningen zijn op ware grootte afgedrukt; de bijdrage van Jurrie Poot is op smalle stroken afgedrukt en ingevoegd tussen de tekeningen. Het stofomslag bestaat uit een collage die Johan Breuker maakte van een foto van het prikbord met aan Marjan van Lingen gerichte wenskaarten. Het logo op de titelpagina is gevormd door een van de tekeningen van Johan Breuker te verkleinen. De uitgave is door Marjan van Lingen en Jurrie Poot bestemd “ter vespreiding onder een ons dierbaar geworden groep vrienden”.

221

Sam van Aken

Tree of 40 Fruit

[‘s-Gravenhage, De Althaea Pers, [31] oktober 2015], 26 x 16 cm., 2 p.

[1]: titel & tekst, [2]: tekst & Colofon.

Specificatie. Uitvoering: plano van 40 x 40 cm, tweemaal overlangs en tweemaal overdwars gevouwen tot formaat 26 x 16 cm, met uitgestanste titel op voorzijde. Papier: 130 grams Natural White. Letterfonts: Frutiger en Jigsaws Stensil. Oplage: 140 genummerde en 5 ongenummerde exemplaren in 2 series: A 1-105 en B 1-40, HC: 5 exemplaren.

Bijzonderheden. Vervaardigd voor het project 40+ ter gelegenheid van het 40-jarig bestaan van de Stichting Drukwerk in de Marge. De exemplaren serie A zijn bestemd voor dit project en maken onderdeel uit van een boek met uitgaven van ongeveer 90 margedrukkers. Het boek is gepresenteerd in de Hortus Botanicus van de Leidse Universiteit na afloop van de Kunstboekbeurs op 31 oktober 2015 in de Pieterskerk te Leiden. De keuze voor het kunstproject van beeldend kunstenaar Sam Van Aken (Associate Professor, Program Coördinator Art, Design and Transmedia aan het Department of Art van Syracuse University in Syracuse, New York) is mede ingegeven door de overeenkomst tussen zijn project met dat wat de Stichting beoogt: behoud het oude en gebruik het als inspiratiebron voor nieuwe ontwikkelingen. Als toevoeging is een instructie opgenomen over het telen en enten van kersen uit de 18de eeuw. Die tekst is ontleend aan M. Noel Chomel, Huishoudelyk woordboek, Vervattende vele middelen om zyn goed te vermeerderen, en zyne gezondheid te behouden, Met verscheiden wisse en beproefde middelen (vertaling Jan Lodewyk Schuer en A.H. Westerhof). S. Luchtmans/H. Uytwerf, Leiden/Amsterdam 1743, p. 377-378. Daarnaast is opgenomen het epigram Steenvrucht van Nicolaas Beets, ontleend aan Epigrammen, in: Muzen-almanak ‘Vergeet mij niet’, Laarman, Amsterdam, deel 50,1858, p. 123. Aan de vormgeving heeft mede bijgedragen Victor de Vries van Repro van der Kamp uit Den Haag. Deze laatste verzorgde ook het drukwerk en de afwerking. De illustraties New Edens, 2011 (weergave van de installatie tijdens de Armory show van 3-6- maart 2011), Nichols Plum, Nursery Fruit, 2013, Tree 75 en Tree of 40 Fruit, 2008-2014 (artistieke impressie van de boom in volle bloei) zijn met instemming van Sam van Aken beschikbaar gesteld en afgedrukt met Courtesy of Ronald Feldman Fine Arts, New York. Alle rechten op deze afbeeldingen berusten bij deze laatste.

222

Laat ons gaan naar Bethlehem

S.l., De Althaea Pers, [9] december 2015], 21 x 14,97 cm., 4 p.

[1]: illustratie, [2-3]: tekst, [4]: [colofon].

Specificatie. Uitvoering: gevouwen plano, met aan binnenzijde opgelijmd tekstblad. Papier: plano 160 grams Flying Colours papaverrood; binnenwerk 90 grams conqueror digital lichtgroen. Letterfont: Kleist-Fraktur. Oplage: 70 exemplaren.

Bijzonderheden. Kerst- en Nieuwjaarsgroet 2015/2016 voor de vrienden en bekenden van Jos Swiers. De illustratie op het voorblad is een facsimile van de titelpagina van een uitgave uit 1852 Oude en Nieuwere Kerstliederen benevens enz. De teskt is eveneens een facsimile van een kerstlied uit dit boek.

223

Jos Swiers

Schaduwen

[’s-Gravenhage], De Althæa Pers, [14 december 2015], 18 x 13,3 cm., 7, I p.

[1]: franse titel, [3]: titel, [5]: tekst, [7]: Colofon.

Specificatie. Uitvoering: gebrocheerd, met cahiersteek, in omslag, met betiteling, aan achterzijde gelijmd op binnenzijde envelopomslag met pingatsluiting, waarin foto op tegenoverliggende zijde is bevestigd. Papier: binnenwerk100 grams conqueror Blanc Vélin; omslag 160 grams Papicolor vergé lichtgeel, envelopomslag handgeschept bananenpapier met houten pinbevestiging aan touwkoordje. Letterfont: Nirmala UI. Oplage: 10 genummerde exemplaren.

Bijzonderheden. Geschreven en gemaakt naar aanleiding van de verwerving van het borstbeeld van Anneke Brassinga dat in 2015 is vervaardigd door de Utrechtse kunstenaar Evert van Kooten Niekerk. De tekst is in reverse afgedrukt en tegenover een foto van het beeld opgenomen in een envelopomslag van RCL Naturals uit het Belgische Begijnendijk. De foto is beschikbaar gesteld door Evert van Kooten Niekerk en wordt met zijn toestemming hier gepubliceerd. De afdrukken van de foto zijn gemaakt door Profotonet uit Capelle aan den IJssel.

224

Ambrosia, wat vloeit mij aan?

[’s-Gravenhage], De Althæa Pers, [Koppermaandag 11 januari 2016], 21x 14,8 cm., [19, I p.].

[1]: franse titel, [2]: frontispice, [3]: titel, [4-17]: tekst, [19]: Colofon.

Specificatie. Uitvoering: Gebrocheerd, met cahiersteek, in omslag, met titelopdruk in handschrift. Papier: binnenwerk: 90 grams Biotop 3; omslag 200 grams Princeton Clairefontaine vloeiblad wit. Letterfont: Myriad Pro. Oplage: 20 exemplaren.

Bijzonderheden. Uitgave ter gelegenheid van Koppermaandag 2016. De tekst bevat het resultaat van een beperkt onderzoek naar vloeiboeken uit de periode 1870-1940 die uitsluitend als Koppermaandaguitgave zijn bedoeld. Er zijn 2 afbeeldingen van vloeiboeken opgenomen, waarvan 1 als frontispice. Verder bestaat de uitgave uit een groot aantal afdrukken van krantenberichten met meldingen van dergelijke Koppermaandaguitgaven. De titel op het omslag is een weergave in spiegelschrift na het afvloeien van de in zwarte inkt geschreven titel.

225

Roelant Pietersz de Kater

Nieuw Lied ofte Zamenspraak van een Zeeman en Landman

[’s-Gravenhage], De Althæa Pers, [27 januari 2016], 29,7x 15 cm., [11, I p.].

[1]: titel, [3]: illustratie, [5-10]: tekst, [11]: Colofon.

Specificatie. Uitvoering: plano’s in beschermend vloeipapier, in tekenmap met 3 sluitlinten, met vignet op voorzijde. Papier: binnenwerk 200 grams Biotop 3; beschermend 17 grams zijde vloeipapier scarlet red; tekenmap Canson carton à dessin classic. Letterfont: Magnificient. Oplage: 10 romeins genummerde exemplaren. Het eerste exemplaar is op naam gesteld.

Bijzonderheden. Vervaardigd voor Jan van der Pol die op 27 januari 2016 afscheid nam als directeur toezicht, regio midden van de Inspectie van het Onderwijs. De uitgave bestaat uit een weergave in facsimile van de tekst van het Nieuw Lied en de titelpagina van de bronuitgave, de weergave van de liedtekst met verklarende woordenlijst en een beschouwing onder titel Voor wie de woeste baren ontvliedt over de oorsprong van het lied, de verspreiding van de tekst en de melodie die voor het lied is gebruikt.

226

Rainer Maria Rilke

Der Panther

[’s-Gravenhage], De Althæa Pers, [2 februari 2016], 14,8 x 10,5 cm., [7, I p.].

[1]: illustratie, [2]: opdracht, [3]: titel, [4-6]: tekst, [7]: Colofon.

Specificatie. Uitvoering: gebrocheerd, met cahiersteek, in omslag in vorm traliewerk met achterliggende illustratie. Papier: binnenwerk 90 grams Biotop 3; omslag 160 grams Chromo zilver. Letterfont: Powell Antique. Oplage: 10 genummerde exemplaren.

Bijzonderheden. Vervaardigd voor Liana & Wolfgang Schmidt. De tekst is ontleend aan de bloemlezing Die besten deutschen Gedichten. Ausgewählt von Marcel Reich Ranicki, Insel Verlag, Taschebuch 4186, 5. Auflage 2014, p. 150-151. Het boek was een kerstcadeau. Rilke schreef het gedicht op 6 november 1902 en het werd voor het eerst gepubliceerd in de bundel Neue Gedichte, 1907/08. De illustraties laten (details van) een zwarte panter zien. De ontvangers van de uitgave ontvingen los van de uitgave zelf een verwijzing naar de vertaling die Peter Versteeg in 1997 van het gedicht heeft gemaakt.

227

J.A. Dèr Mouw

Maar ’k danste ’t liefst volgens wiskund’ge wet

[’s-Gravenhage], De Althæa Pers, [19 februari 2016], 20 x 16 cm., [7, I p.].

[1]: franse titel, [2]: frontispice. [3]: titel, [5]: tekst, [7]: Colofon.

Specificatie. Uitvoering: gebrocheerd, met cahiersteek, in tweemaal gevouwen omslag met uitgespaarde doorzichtruit, met afzonderlijke illustratie, bevestigd met cahiersteek. Papier: binnenwerk 90 grams Biotop 3, 200 grams Biotop 3 en kleurstroken Art & Fun; omslag 120 grams Festijn kerstgroen. Letterfont ZapfHumnst BT. Oplage 10 genummerde exemplaren.

Bijzonderheden. Vervaardigd voor de Rotterdamse conceptueel kunstenaar Carine Weve. Het basisprincipe in haar werk vindt zijn literaire evenknie in de filosofisch geïnspireerde poézie van de dichter J.A. Dèr Mouw (1863-1919). Het gedicht Maar ’k danste ’t liefst volgens wiskund’ge wet is onderdeel van de cyclus In de Hoogte uit de bundel Brahman I, 1919, p. 110. De tekst beschrijft vanuit wiskundige invalshoeken de opbouw van en de tocht door het heelal richting oneindigheid. Eenzelfde zoektocht maakt Carine Weve zichtbaar in haar werk waarin zij een regelmatige vlakverdeling invult met symbolen die een vooraf bedachte structuur kennen met binnen die structuur vastgestelde verschuivingspricipes. De uitkomst van elke invulling is daardoor steeds ongewis en verrassend. Naast de tekst is een inpressie van Weve’s werk als afzonderlijke illustratie vervaardigd in de vorm van een met kleurstroken gevlochten vlakverdeling, bevestigd in een vierkant raam. Het frontispice met een portret van Dèr Mouw is genomen uit de bundel Nagelaten Verzen uit 1934.

228

Pieter Corneliszoon Hooft

Behouden rejs, Aen Heer Constantijn Huighens naer Engelandt

[’s-Gravenhage], De Althæa Pers, [11 maart 2016], 21 x 29,7 cm., [5, I p.].

[1|: franse titel, [2]: frontispice, [3]: tekst, [4]: tekst en Colofon, [5]: titel.

Specificatie. Uitvoering: leporello met 3 bladen. Papier: 200 grams Biotop 3. Letterfont: Cambia. Oplage: 10 genummerde exemplaren.

Bijzonderheden. De uitgave is vervaardigd voor Wolter Sillevis Smitt naar aanleiding van zijn benoeming tot defensie-attaché in Londen. Op 23 januari 1621 vertrok Constantijn Huygens naar Londen als secretaris van een gezantschap, plechtig vaarwel gezegd door Hooft met het sonnet Behouden reis. Hij bezocht Engeland daarmee voor de tweede maal, thans als officieel persoon. Het gezantschap bestond uit zes leden der Staten-Generaal. Het had de opdracht de Engelse Koning er op te wijzen, dat de macht van Spanje door de toestand in Duitsland steeds groter werd en hem aan te sporen de protestanten te helpen. Maar er werd tijdens deze reis niets bereikt. De tekst is ontleend aan Lyrische poëzie, de nieuwe tekstuitgave door P. Tuynman, bezorgd door G. P. van der Stroom (Athenaeum-Polak & Van Gennep, Amsterdam 1994, p. 300) en voorzien van een hertaling naar hedendaags Nederlands. Het frontispice is een fotografische reproductie van de achterglasschildering met het linieschip Prins Friso, afgedrukt door Profotonet in Capelle aan den IJssel. De afbeeldingen van P. C. Hooft en C. Huygens zijn details van portretten uit het digitale bestand van het Letterkundig Museum in Den Haag.

229

Virginie Loveling

Elk volgens zijn natuur

[’s-Gravenhage, De Althæa Pers, 23 maart 2016], 11 x 24 cm., [5, I p.].

[1]: titel, [3-4]: tekst, [5]: Colofon.

Specificatie. Uitvoering: gebrocheerd, met cahiersteek, in tweemaal gevouwen omslag, met op voorplat uitsnijding met illustratie op transparant. Papier: binnenwerk 100 grams Alomtegenwoordig Lentegroen; omslag 120 grams grigio grijsgroen en 100 grams qualcetransparant. Letterfont: BrowalliaUPC. Oplage: 10 genummerde exemplaren.

Bijzonderheden. Vervaardigd voor Bert Osnabrug ter gelegenheid van het verschijnen van zijn eerbetoon Mus. De alomtegenwoordige vogel. Deze bundel bevat vijfentwintig grote pentekeningen en talloze kleinere  tekeningentjes van de huismus. Deze zijn door Bert de afgelopen drie jaar in pen en inkt op papier gezet. De tekst van de Vlaamse auteur Virginie Loveling (1836-1923) is voor het eerst verschenen in de bundel Gedichten uit 1870. De illustratie op het voorplat is die van een huismus.

230

[Gianmaria Testa]

Un Aeroplano a Vela | Een zweefvliegtuig

[’s-Gravenhage, De Althæa Pers, 31 maart 2016], 21 x 14,9 cm., [7, I p.].

[1]: titel, [3]: opdracht, [4-5]: tekst, [7]: Colofon.

Specificatie. Uitvoering: twee gevouwen plano’s, los in omslag, met illustratie. Papier: binnenwerk 200 grams Biotop 3 en 160 grams cualqeer; omslag 160 grams Multicolor Lavenda. Letterfont: Univers. Oplage: 10 genummerde exemplaren.

Bijzonderheden. Vervaardigd voor Wouter Swiers als eerbetoon aan de op 30 maart 2016 aan kanker overleden Italiaanse zanger Gianmaria Testa. Testa, geboren op 17 oktober 1958 nabij Cuneo (regio Piermonte), bracht zijn debuutalbum Montgolfières uit in 1995. Daarna volgende nog 8 albums, het laatste Men at work in 2013. Zijn bekendste lied is Da questa parte del mare (2006) een aanklacht tegen de onverschilligheid rond de bootvluchtelingen op de Middellandse Zee. Un Aeroplano a Vela is afkomstig van het album Il valzer di un giorno (10 oktober 2000). Het omslag bevat een instructie voor het vouwen van een papieren zweefvliegtuigje. Het colofon bevat een portretfoto van Testa van de hand van Federico Pedrotti.

231

Welkomstlied Ter eere van het Zilveren Bruidspaar

[’s-Gravenhage, De Althæa Pers, 8 juli 2016], 21 x 15 cm., [9, III p.].

[1]: franse titel, [2]: frontispice, [3]: titel, [4]: opdracht, [5-7]: tekst, [7-8]: Colofon.

Specificatie. Uitvoering: gebrocheerd, met cahiersteek, in omslag met geïllustreerde betiteling. Papier: binnenwerk 130 grams papier teinté argent en 100 grams conqueror vélin Blanc; omslag 150 grams Khadi recycled cotton. Letterfonts: Bentham en Broadmoor. Oplage: 10 romeins genummerde exemplaren.

Bijzonderheden. Vervaardigd voor Wolter Sillevis Smitt en Ilonka van der Toorn ter gelegenheid van de viering van hun 25-jarig huwelijk op 8 juli 2016. De tekst is ontleend aan een liedblad, een plano-uitgave van F. Heitz. In Feestartikelen en Balmasque Costuums in de Nieuwe Leliestraat 35 te Amsterdam. Een facsimile van dit lied in een fotografische afdruk van Profotonet uit Capelle aan den IJssel vormt het frontispice van deze uitgave. De illustratie op het omslag bestaat uit een art deco-etiket met een initiaalopdruk in het art decofont Broadmoor. Het Welkomstlied vormt tevens de zestiende uitgave in de Serie Volkswijs.

232

Versvoeten.

Literaire voetjes voor de ondraaglijke schoentjes van Neel Korteweg met titels door Anneke Brassinga.

[’s-Gravenhage, De Althæa Pers, 12 juli 2016], 10,5 x 15 cm., [87, I p.].

[1]: franse titel, [2]: frontispice, [3]: titel, [5-84]: tekst, [85-87]: Colofon.

Specificatie. Uitvoering: 22 diploma’s, in semi-omslag, in omslagdoos, met knoopsluiting en betiteling op bovenzijde en imprint op onderzijde, voorzien van een compartiment met miniatuurschoen.  Papier: diploma’s 200 grams Biotop 3; semi-omslag 290 grams Sirio Color cherry; omslagdoos Nepals handgeschept met lotusmotief in blauw, cerise of lichtgroen; titellabel en imprintlabel 200 grams Biotop 3.Letterfont: Walkway Bold. Oplage: 10 romeins genummerde exemplaren.

Bijzonderheden. Sinds 2011 werkt de Amsterdamse kunstenaar Neel Korteweg aan haar project ‘Ondraaglijk schoeisel’. Jaarlijks maakt zij in Normandië objecten, samengesteld uit aangespoelde materialen, ondermeer schoeisel. De auteur Anneke Brassinga bedacht 20 namen voor dit schoeisel, dat niet draaglijk voor de mens is. Naar aanleiding van deze benamingen ontwierp De Althaea Pers de uitgave Versvoeten’ waarin Brassinga’s naamgevingen werden voorzien van een literair citaat, afgedrukt op 20 diploma’s. Een lederen miniatuurschoentje is daarbij toegevoegd. Het frontispice is een afbeelding van een van de schoenobjecten bestaande uit een blauw zooltje met kreeftvoelsprieten. De uitgave verschijnt bij gelegenheid van een bezoek aan het atelier van Neel Kortweg.

233

Héloïse Létissier

Christine and the Queens | Christine

[’s-Gravenhage] De Althæa Pers, [11 juli 2016], 21 x 15 cm., [12 p.].

[1-2]: Colofon, [3-9]: tekst, [10]: titel, [11]: frontispice, [12]: franse titel.

Specificatie. Uitvoering: gebrocheerd, met cahiersteek, met omslag met illustratie. Papier: binnenwerk 100 grams opdikkend roman; omslag 160 grams Flying Colours geel. Letterfont: Bimini. Oplage: 10 genummerde exemplaren.

Bijzonderheden. Onder de artiestennaam Christine and the Queens treedt de Française Héloïse Létissier sinds 2010 op met muziek die behoort tot het genre elektropop. In 2014 debuteerde zij met het album Chaleur humaine (nadat zij eerder al 2 EP’s op de markt had gebracht). Zij behaalde daarmee internationaal succes, vooral door het nummer Christine. Haar vaste Franse choreografe voorzag het lied van een visuele presentatie die samen met dansers wordt uitvoerd. Deze choreografie laat in ritme en bewegingen een geheel eigen en tegelijkertijd vernieuwende opvatting zien met een verrassende toepassing van de strakke beat. De vormgeving van deze uitgave is afgeleid van de beginregel van het lied. De Franse tekst, voorzien van een Nederlandse vertaling, is opgemaakt in het font Bimini en afgedrukt op 100 grams opdikkend roman. Het omslag is 160 grams Flying Colours geel. De afbeeldingen zijn gebaseerd op printscreens van een aantal videoclips van de zangeres.

234

J.A. dèr Mouw

Schomm’lend weegschaaltje

[’s-Gravenhage, De Althæa Pers, 19 juli 2016], 20 x 20  cm., [I, 4 p.].

[2]: titel, [3-4]: tekst, [5]: Colofon.

Specificatie: Uitvoering: 4 plano’s, bevestigd op viermaal gevouwen leporellodrager, met raffiasluiting, met object bevestigd op voorzijde. Papier: binnenwerk 120 grams Optima briljantgroen; leporello 285 grams Cordonons groen. Letterfont: Dragonfly. Oplage 10 genummerde exemplaren, waarvan nummer 1 op naam gesteld.

Bijzonderheden. Het sonnet Schomm’lend weegschaaltje van de dichter J.A. dèr Mouw vormt het woordbeeld bij de foto die de Leidse amateurfotograaf Peter van Zanen maakte van een libel. De tekst is ontleend aan Brahman II uit 1920. Rick W. Mueller is de ontwerper van het gebruikte calligrafisch letterfont Dragonfly. De foto is afgedrukt door Profotonet uit Capelle aan den IJssel. De losse tekstbladen en foto zijn aangebracht op een leporello van 285 grams Cordenons groen, afgewerkt met een sluiting van Edelbast raffia en op de voorzijde voorzien van een libel, verstrekt door De Kwast uit ‘s-Hertogenbosch.

235

Mirlitonlied

[’s-Gravenhage], De Althæa Pers, 29 augustus 2016], 21,9 x 21  cm., [43, I p.].

[1]: titel, [3-39]: tekst, [41]: Colofon], [43]: bijlage.

Specificatie. Uitvoering: 22 plano’s, in omslagdoos voorzien van een smartclose magneetsluiting, met vignet op voorzijde deksel en 3 mirlitonobjecten aan binnenzijde deksel bevestigd met magneetstrips. Papier: 80 grams MultiCopy Original off-white en 200 grams Biotop 3; omslagdoos 1200 grams greyboard, beplakt met 157 grams wit gelamineerd artpaper; bodem doos inleg van met zwart en grijs papier beplakt schuimkarton 5 mm met daarop bevestigd een opsteekblad met paars lint. Letterfont: Book Antiqua. Oplage: 10 genummerde exemplaren.

Bijzonderheden. In de collectie liedbladen van Jos Swiers bevindt zich een exemplaar van het Mirlitonlied, een uitgave van W. Tuinstra (Rotterdam). Het vormde de aanleiding voor een nadere verkenning naar dit lied en het muziekinstrument, de mirliton, dat in dit lied bezongen wordt. De neerslag daarvan wordt gepresenteerd in deze uitgave. Naast een facsimile van het betreffende liedblad is een aantal andere versies opgenomen, afkomstig uit de collecties van de Koninklijke Bibliotheek te Den Haag en het Meertens Instituut te Amsterdam. Deze collecties zijn goeddeels tot stand gekomen uit schenkingen van enkele verzamelaars. Verder zijn afbeeldingen opgenomen van andere vormen van de mirliton, een octrooi op de zobo uit 1900 en een fotoweergave van een prentbriefkaart met de begintekst van de zangwijze van het lied. De afbeeldingen van een Franse prentbriefkaart met een kind dat een mirliton bespeelt is deels ook gebruikt als vignet op de omslagdoos. De binnenzijde van het deksel bevat een originele zakoo en een kammetje met bijbehorend pakje sigarettenvloei, alle bevestigd met vernikkelde Neomydium blokmagneetjes N 35. De uitgave is de zeventiende in de Serie Volkswijs. Als bijlage is een overzicht opgenomen van alle tot nu toe verschenen uitgaven in deze serie.

236

Boekenbezit is de landkaart van de ziel. 28 ex librissen.

[’s-Gravenhage], De Althæa Pers, 5 september 2016], 20,5 x 15,5  cm., [6 p. + 28 losse illustraties].

[1]: titel, [3-6]: Inhoud & Colofon.

Specificatie. Uitvoering: 1 plano, 1 diploma en 28 plano’s met illustraties, in foto-etui met linnen omslag, met vierkante uitsnede met illustratie. Papier: plano’s 80 grams conqueror digital rose, 80 grams MultiCopy original off-white, 80 grams Fastprint Color crème, 90 grams roman white, 100 grams opdikkend roman of 120 grams Data Copy colours chamois; omslag binnenwerk 24 pvc insteekmappen met zwart kunststof tussenschot, omslag linnen blauw, crème, rood of zwart linnen aan binnenzijde beplakt met zwart papier. Letterfont: Brawallia New. Oplage: 7 romeins genummerde exemplaren, waarvan nummer I op naam is gesteld.

Bijzonderheden. Collectie van 28 ex librissen op de thema’s ‘dood’, ‘memento mori’ en ‘dodendans’. De originele exemplaren zijn opgenomen in nummer I. Facsimile’s van alle exemplaren op het origineel formaat zijn opgenomen in de overige 6 exemplaren. Een van de exemplaren is gebruikt als illustratie achter de uitsnede van het omslag.Voor zover mogelijk zijn aanvullende gegevens over de uitvoerende kunstenaars en het jaar van uitgifte opgenomen bij de inhoudsopgave.

237

Schatplichtig aan Boerhave

[’s-Gravenhage, De Althæa Pers, 14 oktober 2016], 21 x 14,9  cm., [4 — 11,I — 16 p.].

[1]: titel, [2]: frontispices en opdracht, [3]: tekst, [4]: Colofon — [1-11]: facsimile — [1-16]: facsimile.

Specificatie. Uitvoering: Plano en 2 katernen, gebrocheerd met cahiersteek, in omslag met betiteling, in omslagmap met vignetetiket. Papier: 200 grams biotop 3 en 90 grams conqueror vélin; omslag 120 grams calque semitransparant; omslagmap 300 grams marmer crème/lichtbruin, etiket 160 grams Optima lichtgroen. Letterfont: Book Antiqua. Oplage: 10 romeins genummerde exemplaren, waarvan het eerste op naam gesteld.

Bijzonderheden. Vervaardigd ter gelegenheid van het afscheid en de pensionering van huisarts Piet Sanders te ’s-Gravenhage op 14 oktober 2016. De facsimile’s zijn genomen uit Herman Boerhave Kortstondige Spreuken wegens de ziektens…, (Amsterdam, 1743). Het frontispice is een exemplaar van de originele postzegel met een getekend portret van Boerhave uit de serie kinderzegels van 1928 (Nvph 221). Het zegelontwerp is van Jan Sluijters.

238

Hester Knibbe

Dit

[’s-Gravenhage], De Althæa Pers, [23 oktober 2016], 27,9 x 21,4  cm., [5, I p.].

[1]: titel, [2]: frontispice, [3]: tekst, [4-5]: Colofon.

Specificatie. Uitvoering: Japans gevouwen plano’s, in omslag met betiteling, met Japanse binding. Papier: binnenwerk 100 grams Biotop 3; omslag 300 grams Biotop 3. Letterfont: Myriad Pro. Oplage: 25 genummerde exemplaren en 5 genummerde hc-exemplaren.

Bijzonderheden. Vervaardigd ter gelegenheid van de 70ste verjaardag van René Bakker van Atalanta Pers te Baarn. Het gedicht werd op verzoek van De Althæa Pers beschikbaar gesteld door Hester Knibbe te Rotterdam. De vormgeving, typografische illustraties en kleurstellingen waren mede in handen van Johan Breuker te Haarlem. Het drukwerk is uitgevoerd door Printhuis te Haarlem. Het gedicht is ook opgenomen in Knibbe’s bundel As, vuur, De Arbeiderspers, Amsterdam, 2017, p. 39

239

Nizar Tawfiq Qabbani

Zo besloot ik

[’s-Gravenhage, De Althæa Pers, december 2016, 21 x 14,9 cm., [4 p.].

[1]: titel, [2-3]: tekst, [4]: Colofon.

Specificatie. Uitvoering: Gevouwen plano. Papier: 160 grams Flying Colours lavendelblauw. Letterfont: Arabic Sihaf en Arabic Typesetting. Oplage: [70 exemplaren].

Bijzonderheden. Kerst- en nieuwjaarsgroet 2016/17 voor de vrienden van Jos Swiers. Het is geschreven door de Syrische diplomaat, dichter en uitgever Nizar Tawfiq Qabbani (1923-1988) die met dit gedicht toentertijd niet kon weten hoe in 2016 de situatie in zijn land er uit zou zien. Een Franse vertaling van dit gedicht zond Saëd Saëb, chef de bureau van het Ministerie van Landbouw, ooit gedurende een briefwis-seling over de vertaling die hij in het Arabisch had uitgegeven van de bundel Matière (Stof) van Gerrit Achterberg. De Nederlandse versie is een vrijwel letterlijke vertaling van die Franse versie.

240

Gresset

’s-Gravenhage, De Althæa Pers, 1 januari 2017, 29,7 x 21 cm., [2 p.].

[1]: portret, [2]: [colofon].

Specificatie. Uitvoering: Plano. Papier: 200 grams Biotop 3. Letterfont: Georgia. Oplage: 12 exemplaren.

Bijzonderheden. Vervaardigd ter gelegenheid van het 1ste lustrum van de Académie Ver-vert, Institut Universel de Recherches Générales sur Ver-Vert de Jean Baptiste Louis Gresset. Het portret van Gresset is een lithografie van de hand van Zépharin Félix Jean Marius Belliard en afgedrukt en uitgegeven door François Séraphin Delpech. In het colofon is een een tekening opgenomen van het winkeltje van Delpech in Parijs, vervaardigd door Carle Vernet in 1818.

241

Befjeslied

[’s-Gravenhage, De Althæa Pers], Koppermaandag, 9 januari 2017, 21 x 14,9 cm, [7, I p.].

[1]: titel, [2-6]: tekst, [7]: Colofon.

Specificatie. Uitvoering: gebrocheerd, met cahiersteek, in omslag, met betiteling, met uitslaand blad. Papier: binnenwerk 90 grams Biotop 3 en 120 grams Crescit lichtgroen; omslag 160 grams Felicity orange. Letterfont: PMINGLiu-ExtB. Oplage: [20 exemplaren].

Bijzonderheden. Uitgave ter gelegenheid van Koppermaandag 2017. Het Befjeslied is afkomstig van een gedrukte versie in de vorm van een slabbetje. De oorspronkelijke uitgave, in 2 versies aanwezig met elk een andere titel, is voorzien van 2 touwtjes ter bevestiging om de hals. Beide versies zijn als illustratie opgenomen, waarvan een als uitslaand blad. De weergave geeft een indruk van de wijze waarop perifeer drukwerk aan het eind van de negentiende en gedurende de twintigste eeuw werd vervaardigd. De originele versies komen uit de eigen collectie.

242

Neel Kortweg

Zeegezichten

[’s-Gravenhage], De Althæa Pers, 15 januari 2017, 21 x 14,9 cm., [13, III p.].

[1]: franse titel, [2]: frontispice, [3]: titel. [5-11]: tekst, [12-13]: Colofon.

Specificatie. Uitvoering: gebrocheerd, met cahiersteek, in omslag, met betiteling. Papier: binnenwerk 90 grams Biotop 3; omslag 120 grams gevergeerd grigio grijs. Letterfont: FF Profile Pro regular. Oplage: flexibel aantal romeins genummerde exemplaren, 3 genummerde exemplaren A-C en 15 arabisch genummerde exemplaren.

Bijzonderheden. Zeegezichten bevat – in een herziene versie – de tekst van de verantwoording en introductie die Neel Korteweg op zondag 11 december 2016 heeft gegeven in haar atelier in Amsterdam tijdens de presentatie van de gelijknamige tentoonstelling. Het citaat van Anneke Brassinga is ontleend aan het gedicht ‘Kust I’ uit Wachtwoorden, Verzamelde, herziene gedichten 1987-2015, De Bezige Bij, Amsterdam, mei 2015, p. 476. Het citaat van Arjen Mulder werd gevonden in zijn boek De Successtaker – Adrien Turel en de wortels van de creativiteit, Studio 1001, Amsterdam, mei 2016, p. 133. Het frontispice is de afbeelding van het wierdraadprofiel van Adrien Turel. Het zelfportret van Neel Korteweg aan het slot van de tekst is een speciaal voor deze uitgave gemaakte digitale bewerking van haar draadprofiel. De romeins genummerde oplage is bestemd voor iedere koper en daarmee eigenaar van een wierdraadprofiel. Neel Korteweg vervaardigde van dat profiel een tekening op 180 grams Claire Fontaine zuurvrij gekorreld die afzonderlijk aan de uitgave is toegevoegd. Daarnaast is er een oplage van 3  exemplaren genummerd A – C, eveneens voorzien van een originele tekening door Neel Korteweg. Elk exemplaar is voorzien van een erratumblad met een correctie op de uitgavedatum in het Colofon. Het boekje is op 15 januari 2017 gepresenteerd in het atelier van Neel Korteweg in Amsterdam.

243

Geert Teis Pzn.

Grönnens laid

[’s-Gravenhage], De Althæa Pers, [28 februari 2017], 21 x 14,9 cm., [12 p.].

[1]: titel, [2-8]: tekst, [10-11]: Toelichting, [12]: Colofon.

Specificatie. Uitvoering: gebrocheerd, met cahiersteek, in omslag met stofomslag, met titeletiket. Papier: binnenwerk 120 grams Conqueror lentegroen en 200 grams Biotop 3; omslag 200 grams Biotop 3; stofomslag bedrukt wit papier. Letterfont: Bentham. Oplage: 15 genummerde exemplaren.

Bijzonderheden. Tekst in dialect van het lied van de provincie Groningen van de hand van Geert Teis Pzn, speudoniem van Gerhard Willem Spitzen. Het lied is op muziek gezet door Gerard Roedolf Jager en gearrangeerd door Frieso Molenaar. Naast de tekst is in het hart van het katern een fotografische weergave opgenomen van een liedblad uit waarschijnlijk 1919. Verder zijn 2 foto’s opgenomen die gemaakt zijn door Wouter Swiers tijdens een rondreis door de provincie op 24 oktober 2017. Het stofomslag is vervaardigd van een placemat van café Hammingh uit Garnwerd. De tekening op het placemat is in 2010 vervaardigd door M. Busstra uit Groningen. Het origineel hangt in café Hammingh. Dit is de 19de uitgave in de Serie Volkswijs.

244

Vogelliedje voor Krijn

[’s-Gravenhage, De Althæa Pers, 27 maart 2017], 21 x 14,9 cm., [4 p.].

[1]: titel, [2]: frontispice; [3]: tekst, [4: colofon.

Specificatie. Uitvoering: gevouwen plano. Papier: 160 grams lavendelblauw. Letterfont: Lucida Handwriting. Oplage: 10 genummerde exemplaren.

Bijzonderheden. Op 19 maart 2017 is Krijn Wuite geboren. Voor hem, zijn ouders en zijn broertje Lieven is een liedversje gemaakt met vogelgeluidjes, ontleend aan Vogelslag (2005). Opdat Krijn zo aan het begin van de lente van nog meer overvloed aan deze geluiden kan genieten.

245

J.H. Leopold

Nu dat het jaar is oud en wit

’s-Gravenhage, De Althæa Pers, 14 mei 2017, 29,7 x 21 cm., [4 p.].

[1]: illustratie, [2]: titel, [3]: tekst, [4]: Colofon.

Specificatie. Uitvoering: dubbel plano, aan bovenzijde aan elkaar bevestigd, met op voorzijde een illustratie. Papier: 200 grams Biotop naturel. Letterfont: Please write me a song. Oplage: 9 genummerde exemplaren.

Bijzonderheden. Op 14 mei 2017 maakt Johan Breuker zijn debuut als baszanger tijdens het Moederdagconcert van het Koninklijk Haarlems Mannenkoor Zang en Vriendschap in de Grote Zaal van de Philharmonie te Haarlem. Ter gelegenheid daarvan is Leopolds gediicht Nu dat het jaar is oud en wit uitgebracht in een daarop toegepaste versie. De tekst is afkomstig uit Gemengde verzen III zoals opgenomen in Verzen Fragmenten, G.A. van Oorschot, Amterdam, 1977, p. 262. Het frontblad is voorzien van een afbeelding afkomstig van de Mamelock Press Ltd, Bury St Edmunds, Engeland.

246

Anneke Brassinga

Achter de huid

[’s-Gravenhage], De Althæa Pers, [23] juni 2017, 29,7 x 21 cm., [12 p.].

[1]: franse titel, [2]: frontispice, [3]: titel, [5-11]: tekst, [12]: Colofon.

Specificatie. Uitvoering: gebrocheerd, met cahiersteek, met schutblad en omslag met illustratie en betiteling. Papier: schutblad 80 grams neutraal wit; binnenwerk 160 grams Biotop; omslag 300 grams Biotop. Letterfont: Rosario. Oplage: 60 genummerde exemplaren en 2 hc.

Bijzonderheden. Tekst die Anneke Brassinga op 3 juni 2017 in de Petruskerk te Woerden heeft uitgesproken. Daarmee opende zij de expositie Zie ze kijken! waarin 70 portretten van de Amsterdamse beeldend kunstenaar Neel Korteweg worden getoond in het Stadsmuseum van Woerden. Het frontispice is een portrettekening die Neel Korteweg in 2017 van Anneke Brassinga heeft vervaardigd. Het kleurenpatroon van het schutblad is gebaseerd op een uitsnede uit de schildering Geplet graan van de hand van Anneke Brassinga. De vormgeving van het omslag is samen met Johan Breuker tot stand gekomen. Het drukwerk is uitgevoerd door het Printhuis te Haarlem. 30 exemplaren zijn bestemd voor Neel Korteweg.

247

Manque de mémoire

[’s-Gravenhage, De Althæa Pers, 6 juli 2017], 16 x 16 cm., [4 p.].

[1]: titel, [2]: frontispice, [3]: tekst, [4]: Colofon.

Specificatie. Uitvoering: gebrocheerd, met cahiersteek, in omslag met uitsnede waarin 3 bladskeletten. Papier: binnenwerk 120 grams Memory spring; omslag handgeschept babanenpapier zwart. Letterfont: Hilde Sharpie. Oplage: 10 genummerde exemplaren.

Bijzonderheden. Vervaardigd om een vergeten gebeurtenis alsnog van een passend troostwoord te voorzien.

248

Câhrgette-Lied

[’s-Gravenhage, De Althæa Pers, juli 2017], 29,7 x 21 cm., [2 p.].

[1]: tekst, [2]: Colofon.

Specificatie. Uitvoering; Plano. Papier: 120 grams Vierhout warmgroen. Letterfont: Myriad Web Pro. Oplage: ongelimiteerd.

Bijzonderheden. Geschreven in Haags dialect (tekst en Colofon). Ode aan de courgette op de wijze van Oh, oh Den Haag. Op de achtergrond van de tekst staat de afbeelding van 2 courgettes. Het is de 20ste uitgave in de Serie Volkswijs. Exemplaren zijn op verzoek verkrijgbaar.

249

Constantijn Huygens

Aen hem self | Aen ons self

[’s-Gravenhage, De Althæa Pers, 28 juli 2017, 7,5 x 5,5 cm., [4 p.].

[1]: titel, [2]: opdracht, [3]: tekst, [4]:Colofon.

Specificatie. Uitvoering: gebrocheerd, met cahiersteek, met meegelijmd schutblad, in omslag, met titeletiket. Papier: binnenwerk 90 grams Conqueror white wove; schutblad handmamer; omslag 200 grams biotop 3 met bekleding van oud drukkersmarmer texctuur koningsblauw 4. Letterfont: Galant, 6-punts-versie. Oplage: 10 genummerde exemplaren.

Bijzonderheden. Miniatuurboekje, vervaardigd voor Eddy Schuyer ter gelegenheid van zijn 77ste verjaardag. De titel van het gedicht van Huygens is op het omslag aangepast van Aen hem self naar Aen ons self. Daarmee is aangegeven dat de tekst ook een meer algemene levenswijsheid bevat. De tekst is ontleend aan De Gedichten van Constantijn Huygens, J.A. Worp, deel 8, p. 323, J.B. Wolters, Groningen, 1898.

250

Retrospektive

Althæa la gazetaro | 1997 – 2017 | dankesprimo je kontribuistoj

[’s-Gravenhage, Althæa la gazetaro, 17 aŭgusto 2017, 20 x 23 cm., [24 p. p.].

[1]: titel, [3]: Indekso de la fotoalbumo, [4-21]: fotoalbumo, [22]: Resumo kontribuistoj, [23]: Kolofono, [24]: Errata.

Specificatie. Uitvoering: gebonden fotoalbum, bladen met tussenschotten aan de rugzijde en fotobeschermpapier, schutblad van papier, in band bekleed met papier, op voorplat deels voorzien van een lichtblauwe of oranje kleurband, met zilverkleurige sticker als betiteling. Papier: binnenwerk zwaar handgeschept papier en pergamijnpapier; schutblad handgeschept papier; band handgeschept papier; sticker aluminiumfolie. Letterfont: Antique Olive en Arimo. Oplage: 30 genummerde exemplaren.

Bijzonderheden. Vervaardigd ter gelegenheid van het 20-jarig bestaan van De Althæa Pers. Het is de 250ste publikatie sinds de start op 17 augustus 1997. De uitgave vormt een hommage en dankbetuiging aan allen die op welke manier dan ook een bijdrage hebben geleverd aan een of meer van de publikaties van De Althæa Pers. Van 18 medewerkers is een detail/uitsnede van hun bijdrage weergegegeven op een retrofoto in polaroidstyle, voorzien van hun naam. De foto’s zijn afgedrukt door Profotonet te Capelle aan den IJssel. De keuze voor deze 18 medewerkers komt geheel voor rekening van de uitgever. Een overzicht van deze foto’s staat vermeld op een inhoudsopgave aan het begin van het album. Bovendien is aan het eind een overzicht opgenomen van alle personen en instellingen die gedurende de afgelopen 20 jaar een bijdrage hebben geleverd. Een erratum maakt dit overzicht compleet. De teksten in de uitgave zijn gesteld in Esperanto. Het gebruik van deze universele taal beoogt een extra accent te geven aan de brede inhoud van de uitgaven. Om die reden is voor de vertaling van de naam van de pers naar het Esperanto het woord pers niet opgevat als drukpers maar als publicatie-orgaan: la gazetaro. Het fotoalbum is geheel handgemaakt en vervaardigd door RCL Naturals uit Begijnendijk (België) in twee versies: Trendy Colors Denim Blue en Orange. De sticker op het voorplat is ontworpen en vervaardigd door Maria Kramer te Wijk bij Duurstede.   

Comments are closed.