Bibliografie deel 7

BILBIOGRAFIE DEEL 7

NRS 251 – 300

251

[Zwanen]

[’s-Gravenhage, De Althæa Pers, 2 september 2017, 30,5 x 10,5 cm., [4 p.].

[1]: titel, [3]: tekst, [4]: Colofon.

Specificatie. Uitvoering: gebrocheerd, met cahiersteek, in zilveren notarisenvelop met beeldtitel. Papier: binnenwerk 80 grams Colorit lichtgroen; omslag 150 grams Khadi Papers; envelop metallic zilver 05. Letterfont: Calisto MT. Oplage: 10 genummerde exemplaren.

Bijzonderheden. Vervaardigd ter gelegenheid van het dubbelfeest van Jose en Theo Gootjes op 2 september 2017 te Schiedam. De tekst is een beeldgedicht in de vorm van een zwaan, gespiegeld in het wateroppervlak. Het eerste nummer is op naam gesteld.

252

Edmond Haraucourt | Père Perronius

Sonnet pointu

[’s-Gravenhage, De Althæa Pers, najaar 2017], 20 x 20 cm., [10 p.].

[1-2]: frontispice, [3]: titel, [4-8]: tekst, [9]: Colofon, [10]: illustratie.

Specificatie. Uitvoering: Japans gebonden in violet omslag met illustratie. Papier: binnenwerk 70 grams Cyclus offset white matt; omslag: 300 grams Biotop 3 natuurwit. Letterfont: French Script MT. Oplage: 100 genummerde exemplaren en 9 hc.

Bijzonderheden. Onder de titel “Le livre D’Heures des Jeunes filles” stelde Eddy du Perron waarschijnlijk aan het begin van jaren dertig in de twintigste eeuw in handschrift een bundel samen van erotische en scabreuse gedichten uit de Franse literatuur. De bundel is verdeeld in 10 weken met voor elke dag een gedicht, eigenhandig door Du Perron neergeschreven op 128 bladen recto die vervolgens zijn ingebonden in boekvorm met een gebatikte band. Uit deze bundel, “composé par le Père Perronius”, is gekozen voor het expliciet erotische gedicht Sonnet pointu van de Franse dichter Edmond Haraucourt (1856 – 1941) als bijdrage aan het project “De Franse Slag”, het geschenkboek voor Marja Scholtens. Het gedicht verscheen in 1882 in de bundel La légende des sexes, poèmes hystériques et profanes, par Le Sire de Chambley. Du Perron heeft de typografische weergave van het gedicht overgenomen zoals deze in de oorspronkelijke uitgave is opgenomen. Het gedicht is in facsimile afgedrukt. Op verzoek van De Althæa Pers heeft de Haarlemse tekenaar Johan Breuker een aantal tekeningen vervaardigd die op een geheel eigen wijze de sfeer van het gedicht weergeven. De tekst is opgemaakt in het font French Script MT en afgedrukt op 70 grams Cyclus Offset White Matt Voor het omslag is 300 grams Biotop 3 gebruikt. Het drukwerk was in handen van het Printhuis te Haarlem, Van de oplage van 100 genummerde exemplaren zijn de nummers 1-70 bestemd voor het geschenkboek voor Marja Scholtens. Het boek is op 30 september 2017 aan haar overhandigd tijdens een bijeenkomst ten huize van Bubb Kuyper te Haarlem.

253

Jos Swiers

De Ballade van de Drie Kleinkinderen

[’s-Gravenhage, De Althæa Pers, s.a.], 30,1 x 20 cm., [4 p.].

[1]: titel, [2]: partituur, [3]: tekst, [4]: advertentie.

Specificatie. Uitvoering: gevouwen plano. Papier: 200 grams Biotop 3 natuurwit. Letterfont: Finale Copyist Tekst Ext., Noteworthy Bold en Stencil regular. Oplage: 55 exemplaren.

Bijzonderheden.Vervaardigd voor Bert en Marja Megens. De tekst van de ballade werd in een eerder stadium geschreven bij de 3 portretten die Bert schilderde van zijn kleinkinderen. Frank Meijer uit Hoogkarspel componeerde de muziek voor driestemmig mannenkoor. Johan Breuker uit Haarlem nam de illustraties en het ontwerp van het voorblad voor zijn rekening. Het drukwerk is uitgevoerd door het Printhuis te Haarlem. Het is de 21ste uitgave in de serie Volkswijs.

254

Bandbreedte of het ontzet van leiden

[’s-Gravenhage, De Althæa Pers, 14 oktober 2017], 21 x 14,8 cm., [2,I p.].

[1-2]:tekst.

Specificatie. Uitvoering: gevouwen plano in omslag met betiteling en colofon. Papier: binnenwerk 120 grams Data Copy Colour chamois; omslag 230 grams Ëtalon rouge cramoisi. Letterfont: Nobel. Oplage: 10 genummerde exemplaren.

Bijzonderheden. [Vervaardigd voor T.L.] Het klimaat verandert, de wereld kantelt. Letterlijk. En Leiden komt op de plaats te liggen van wat nu nog Roelofarendsveen mag heten. Met dit in het achterhoofd is breedtegraad ontstaan en toch ook maar opgeschreven. Tot ontzetting van Leiden en de Leidenaars. Maar zij weten wat een Leidens ontzet betekent, dus niet getreurd. De breedtegraad van de tekst maakte het noodzakelijk de nodige uitsnijdingen te verrichten.

255

Kerstlied 1920

[’s-Gravenhage], De Althæa Pers, [eindjaar 2017], 21 x 14,8 cm., [4 p.].

[1]: titel, [2-3]: tekst, [4]: Colofon.

Specificatie. Uitvoering: gevouwen plano met aan binnenzijde bevestigd facsimile. Papier: facsimile 90 grams Conqueror lichtgeel; plano 160 grams Flying Colours kersrose. Letterfont: AGGloria. Oplage: 70 exemplaren.

Bijzonderheden. Kerst- en Nieuwjaarsgroet 2017/2018 voor de vrienden en bekenden van Jos Swiers. Het facsimile bevat de weergave van een straatlied dat voor de prijs van 10 cent werd verkocht en tot het repertoire behoorde van Gerrit en Jan.   Het is de tweeëntwintigste uitgave in de Serie Volkswijs.

256

De 17 letters van  2017

’s-Gravenhage, De Althæa Pers, 8 januari 2018, 29,7 x 21 cm., [2 p.].

[1]: titel en tekst, [2]: tekst en colofon.

Specificatie. Uitvoering: plano. Papier: 200 grams Biotop 3. Letterfont: 17 letterfonts uit 2017. Oplage: 20 exemplaren.

Bijzonderheden. Uitgave voor Koppermaandag 2018. Opgenomen zijn beknopte letterproeven van de letterfonts die in 2017 voor 15 uitgaven zijn gebruikt.

257

Tom van Deel & Johan Breuker

TINSPO

[’s-Gravenhage], De Althæa Pers, [30] januari 2018, ca 30 x 42 cm., [23,I p.].

[1]: titel, [3-21]: tekst, 23[]: Colofon.

Specificatie. Uitvoering: 12 plano’s in foedraal met betiteling, in envelopmap met Japanse knoopdraaadsluiting en betiteling. Papier: binnenwerk katoenen placemats; foudraal 300 grams karton champagne; envelopmap: kringloopkarton DMJPAR groen. Letterfont: voor deze uitgave vervaardigde schriftbeelden. Oplage: 30 genummerde en dubbel gesigneerde exemplaren.

Bijzonderheden. In 2016 toonde de auteur Tom van Deel in het atelier van de beeldend kunstenaar Neel Korteweg in Amsterdam een selectie van correspondentiekaarten die hij door de jaren tijdens zijn ochtendontbijt had voorzien van tekeningen. Hij gebruikte daarvoor een scala aan motieven en materialen. Johan Breuker maakte samen met de tekenaar een keuze uit de duizenden kaarten. Van deze keuze zijn 10 collages gemaakt, waarbij de tekeningen zijn voorzien van toelichtingen met imaginaire tekstkaarten naar ontwerpen van Johan Breuker. De collages zijn tesamen met een in dezelfde stijl ontworpen titel- en colofonblad afgedrukt op katoenen placemats. Deze placemats, afkomstig uit Pakistan, zijn geleverd door de firma Lobbes te Ede. Het drukwerk is filmfoliedruk en uitgevoerd door Printhuis te Haarlem. De envelopmappen zijn geleverd door Ribblebox te Weesp. De betiteling op het beschermfoedraal en de envelopmap is een contourgesneden, transparante vinylsticker naar een ontwerp van Johan Breuker en vervaardigd door Maria Kramer te Wijk bij Duurstede. De uitgave is op 30 januari 2018 gepresenteerd in het atelier van Johan Breuker te Haarlem.

258

Droevig lied of rouwklagt op het vinden van het kinderlijkje van Albert van Weezel, oud zeven jaren, woonachtig in de Kalkoenstraat 20 te ’s-Gravenhage, spoorloos verdwenen in april 1899 en vermoord teruggevonden in het duin bij de Scheveningsche Watertoren op 11 October 1899 door de konijnendelver Bazuin / Onder de Watertoren

[’s-Gravenhage / Scheveningen, De Althæa Pers, 24 mei 2018, 30 x 19 cm., [ 4, II p.].

[1]: titel, [2]: tekst, [3]: Colofon, [4]: illustratie.

Specificatie. Uitvoering: tweemaal gevouwen plano, met betiteling, als drager van bevstigde tekstbladen en illustratie. Papier: tekstbladen 120 grams Data Copy Colours sand; drager 285 grams Cordenons Marram Grass green. Letterfont: Azteak en Garamond. Oplage: 10 genummerde exemplaren waarvan exemplaar 01|10 op naam is gesteld.

Bijzonderheden. Vervaardigd voor een verzamelaarster van afbeeldingen van watertorens. Droevig lied… / Onder de Watertoren is gebaseerd op een waar gebeurde geschiedenis, opgetekend in landelijke en regionale bladen uit het jaar 1899 en via Delpher opnieuw aan de vergetelheid ontrukt. De afbeelding van de Scheveningse Watertoren aan de Pompstationweg in Den Haag/Scheveningen is in juni 2017 vervaardigd door Watisfictie en onder free license beschikbaar gesteld. De foto is uitgevoerd als pop up.

259

Winneweer

S.l., [De Althæa Pers], s.a. 21 x 9,9 cm., [ 4 p.].

[1]: titel, [2]: illustratie, [3-4]: tekst.

Specificatie. Uitvoering: driemaal gevouwen plano, verlijmd tot tweemaal gevouwen klepjeskaart, met betiteling en leporello fotostrip. Papier: 90 en 200 grams Biotop. Letterfont: Book Antiqua. Oplage: 45 exemplaren.

Bijzonderheden. Verhuiskaart in de vorm van een klepjeskaart, op 23 augustus 2018 vervaardigd voor W*outer S*wiers die op 1 september 2018 naar Winneweer verhuist. Op p. 2 is op een foto van het eetcafé in Winneweer het venster uitgesneden, waarachter zich een leporello met foto’s van Winneweer bevindt. De foto’s zijn gemaakt door W*outer S*wiers. Op de achterzijde is een tekst in het Gronings dialect opgenomen met de sage over het onstaan van de plaatsnaam Winneweer. Het drukwerk is verricht door Printhuis te Haarlem.

260

G.A. Bredero

Geestigh Liedt

[’s-Gravenhage, De Althæa Pers, 23 augustus 2018], 10,5 x 21,5 cm., [13, I P 4 p.].

[1]: titel, [2]: frontispice, [3-12]: tekst, [13]: Colofon P [1-4]: [woordenlijst].

Specificatie. Uitvoering: plano’s met Japanse binding, met achterplat dat is voorzien van een strook als houder voor de woordenlijst, verlijmd op het omslag, aan de rugzijde voorzien van 3 bevestigingslusssen met een bamboestokje. En aan de voorzijde van een opgeplakt vierkant karton met grafische afbeelding. Papier: binnenwerk 100 grams Conqueror lichtgroen en 120 grams Festijn kerstgroen; omslag handgeschept bananenpapier. Letterfont: Book Antiqua. Oplage: 11 exemplaren, waarvan het eerste op naam is gesteld.

Bijzonderheden. Vervaardigd ter gelegenheid van de verjaardag van Frank Meijer, tevens de verjaardag van een aantal anderen en de gedenkdag bij het feit dat G.A. Bredero 400 jaar geleden is overleden. De tekst is genomen uit Boertigh, Amoreus, en Aendachtigh Groot Lied-boeck van G.A. Brederode, Amsteldammer Verçierd Met vele Klinckers, oock Bruyds-lof en Klaeg-Dichten. Door-mengeld met Sin-rijcke Beeltenissen. Alles tot vermaeck en nut der Ieughet, Sampt allen Lievers der Rijm-konst. t’ AMSTELREDAM, Voor Cornelis Lodo-wijcksz: vander Plasse, Boeck-verkooper, wonende op den hoeck van de Beurs, in d’Italiaensche Bybel 1622. Het frontispice is een portret van Bredere, genomen uit de hier genoemde uitgave. Het omslag is afkomstig van RCL Naturals uit Begijnendijk (België).

261

moordlied | De verschrikkelijke Moord te Raamsdonk gebeurd op 11 April 1872

[’s-Gravenhage, De Althæa Pers, 26 augustus 2018], 29,7 x 21 cm., [4 p.].

[1]: titel, [2-3]: tekst, [4]: Colofon.

Specificatie. Gevouwen plano, met een strook raffia los bevestigd in een omslag met betiteling in zilver. Papier: binnenwerk 120 grams Copy Colours YellowLight; omslag 160 grams Magnificent bloedrood. Letterfont:  Franklin Gothic Medium. Oplage: 10 genummerde exemplaren, waarvan het eerste op naam is gesteld.

Bijzonderheden: Vervaardigd voor Ed Schilders. Deze versie van een lied over de moord te Raamsdonk is aangetroffen in een verzameling documenten over de families Oostwoud Wijdenes, De Groot, De Jong en Slagter uit Abbekerk e.o. De documenten betreffen manuscripten van gelegenheidsgedichten en -liederen, heilwensen voor bruiloften en verjaardagen van familieleden en een aantal op naam gedrukte jubileumliederen. Ze stammen alle uit de periode 1850 – 1910. Naar alle waarschijnlijkheid stamt het manuscript van het moordlied uit die periode, gezien ook de datering in de titel. De tekst is met potlood geschreven op grijs papier en voorzien van vele doorhalingen en verbeteringen. Die vormen zo een aanwijzing dat de inhoud in elk geval deels ter plekke is verzonnen. Daarmee komt hij overeen met andere, bekende versies van dit lied over deze moordpartij in Raamsdonk. Die moord heeft namelijk nooit plaatsgevonden, maar de diverse teksten daarover moeten beschouwd worden als een parodie op andere moordliederen. De transcriptie van de tekst kwam tot stand in samenwerking met Ed Schilders. Aan de binnenzijde van het omslag is een facsimile van het manuscript bevestigd. De belettering van de titel op het omslag is in glanszilver gedaan met 20 mm Coza. Het is tevens de 24ste uitgave in de Serie Volkswijs.

262

Weense melange of het huiselijk gereedschapskistje

[’s-Gravenhage, De Althæa Pers, 15 december 2018], 21,5 x 15 cm., [50 p.].

[1]: titel, [2]: frontispice, [3]: inhoudsopgave, [4]: colofon, [5]: vignet; 7-10]: kaarten, [11]: kwatrijn, [13]: Honderdwater, [15-18]: ’t Weensch knaapje of het auto ongeluk, [19-50]: Alte Lieder für Landvolk neu in Druck gegeben.

Specificatie, Uitvoering: 3 plano’s en 11 gevouwen plano’s, waarvan 7 in los omslag met stofomslag, het geheel in dekseldoos met knoopsluiting, met op deksel vignet met titel. Papier: plano’s 160 grams Forwood lavendelblauw, 200 grams Biotop, 160 grams Festiva kersenrood, 160 grams FullColour karmijn, 120 grams CopyColor lichtgeel, 100 grams opdikkend roman; omslag 200 grams Biotop; stofomslag 100 grams Grafiche Tassotti cod. 480. Letterfont: Bookman Old Style en Bradley Hand ITC. Oplage: 10 exemplaren, waarvan het eerste op naam is gesteld.

Bijzonderheden. Vervaardigd bij de gezamenlijke viering van de verjaardagen van Johan Breuker en Tonny Vermuë op 15 december 2018 te Haarlem. Het thema van de uitgave betreft een door hen voorgenomen reis naar Wenen. De tekst van ’t Weensch knaapje is van de hand van Mart de Kort, Tilburg, en tevens de 25ste uitgave in de Serie Volkswijs. De Alte Lieder für Landvolk bestaan uit 7 facsimile’s van de originele liedbladendie tussen 1918-1921 door Adam Konturer en Raimund Zoder in Wenen zijn uitgegeven. Het stofomslag bevat afbeeldingen van straatdansen met op de achtergrond muzieknotaties. De dekseldoos is gemaakt van Nepalees papier, waarvan een viertal dessins zijn gebruikt.

263

decemberlogica

[’s-Gravenhage, De Althæa Pers, [december 2018 – januari 2019], 21,5 x 15 cm., [4 p.].

[1]: illustratie. [2]: illustratie, [3]: tekst, [4]: imprint.

Specificatie. Uitvoering: gevouwen plano. Papier: 200 grams Biotop. Letterfont: Eurasia. Oplage: 80 exemplaren.

Bijzonderheden. Kerst- en nieuwjaarsuitgave 2018/2019. De illustraties bestaan uit grafische vormen.

264

De kopperman te Princenhage

[’s-Gravenhage, De Althæa Pers, 14 januari 2019, 95 x 10 cm., [1, I p.].

[1]: opdruk, [2]: tekst en colofon.

Specificatie. Uitvoering: plano, opgerold rond houten rond balkje (10,5 x 2,7 cm.) met strikje van geel raffia, in hoesje van bedrukt katoen. Papier: 90 grams Flying Colours lichtgeel. Letterfont: Constantia. Oplage: 15 exemplaren.

Bijzonderheden. Uitgave ter gelegenheid van Koppermaandag 2019. Voor de inhoud is geput uit gegevens die zijn verkregen via de zoekdienst Delpher uit kranten en tijdschriften uit de periode 1870-1920. Houtwinkel Zaag te ’s-Gravenhage leverde de balkjes. Theda H. Gort-ten Barge uit Rijssen vervaardigde op verzoek de 15 katoenen hoesjes in 15 verschillende prints. De uitgave is tevens de 26ste in de Serie Volkswijs.

265

Lorenzo da Ponte

Leporello aria

[’s-Gravenhage, De Althæa Pers, 12 mei 2019, 5,5 x 7,5 cm., [38, XXXVIIIp.].

[1]: titelvignet, [3]: franse titel, [5]: titel, [7-36]: tekst, [38]: imprint.

Specificatie. Uitvoering: leporello, in 3 maal gevouwen omslag met sluitlint van creme acryllint. Papier: binnenwerk 90 grams Biotop 3; voorplat 200 grams Biotop naturel; omslag 160 grams Flying Colours rood. Letterfont: Bimini. Oplage: 8 exemplaren.

Bijzonderheden. Uitgave voor de Rotterdamse kunstenaar Carine Weve ter gelegenheid van de tentoonstelling van GIST, een leporello van ruim 3200 pagina’s met het dna van bakkersgist. De tentoonstelling vond plaats van 9 tot en met 12 mei in gebouw Het Sieraad in Amsterdam in het kader van de manifestatie De Kunst van het Brood. De tekst bevat de aria van Leporello, de bediende van Don Giovanni, uit de eerste acte van de gelijknamige opera van Wolfgang Amadeus Mozart. Hij bevat de Italiaanse tekst en een Nederlandse vertaling ervan.

266

Siegmund Schmidt

An Öhringen in Hohenlohe

[’s-Gravenhage], De Althæa Pers, [19 juni 2019], 29,7 x 21 cm., [27, I p.].

[1]: franse titel, [3]: titel, [5-25]: tekst, [27]: Kolophon.

Specificatie. Uitvoering: 14 plano’s in aluminium dekseldoos, met transparant vinyl vignet. Papier: 300 grams speciaal linnenstructuur. Letterfonts: Frank Gothic Book en Kleist-Fraktur. Oplage: 10 romeins genummerde exemplaren.

Bijzonderheden. Uitgave voor Wolfgang Schmidt en Liana da Silva-Schmidt bij gelegenheid van een bezoek in hun woonplaats Öhringen Baden-Würtemberg, (Duitsland) van 19-21 juni 2019. De Duitse componist Siegmund Schmidt, woonachtig in Öhringen, schreef het sonnet over Öhringen in 2013 als onderdeel van zijn compositie Vivat Öhringen uit 2016. Hij verleende welwillend toestemming voor publicatie ervan. Op verzoek tekende Bert Megens uit Tiel een portret van de componist. Daarnaast zijn illustraties opgenomen met een aantal wapenschilden van stad en streek en van het orgel in de Stiftskirche te Öhringen. Siegmund Schmidt bespeelt tot op vandaag dit orgel en hij was tevens leider van de Stiftskantorei. Het vignet op de doos toont het wapen van Öhringen en is vervaardigd door Maria Kramer Business Cards in Wijk bij Duurstede. De aluminium doos is afkomstig van RibbleBox in Weesp. Voor het drukwerk zorgde 123 Print te Den Haag.

267

Afrit of vier versies van de Wacht aan den Rhijn

[’s-Gravenhage], De Althæa Pers, [18 oktober 2019], 21 x 29,7 cm., [19, I p.].

[1]: titel, [3-17]: tekst, [19]: Colofon.

Specificatie. Uitvoering: gebrocheerd, met Japanse rugbinding, in deels gepartieerd omslag, met buikband, met opdruk. Papier: binnenwerk 120 grams  Biotop; omslag 120 grams Fastprint zwavelgeel  en 220 grams Millpost karmijnrood; buikband 160 grams Calque. Letterfont: Cardo. Oplage: 15 genummerde exemplaren, waarvan nummer 1 op naam gesteld.

Bijzonderheden. Uitgave voor Gerard Post van der Molen, drukker van De Ammoniet, bij gelegenheid van het 40-jarig bestaan van zijn pers en de voltooiing van Het Groeiboek. De beide gebeurtenissen werden opgeluisterd met een viering op uitnodiging van de Universiteitsbibliotheek te Leiden op 17 oktober 2019 in de bilbiotheek. Voor het onderwerp is gebruik gemaakt van materiaal uit de eigen collectie van De Althæa Pers. De uitgave is tevens nummer 29 uit de Serie Volkswijs.

268

 waardplant

 [’s-Gravenhage], De Althæa Pers, [5 november 2019], 29,7 x 21 cm., [19, I p.].

[1]: titel, [2]: frontispice, [3-17]: tekst, [19]: Colofon.

Specificatie. Uitvoering: gebrocheerd, in omslag, met cahiersteek, met betiteling en op achterzijde imprint. Papier: binnenwerk 100 grams Biotop 3; omslag 300 grams Biotop 3. Letterfont: Myriad Pro. Oplage: 15 genummerde en gesigneerde exemplarend.

Bijzonderheden. Ter gelegenheid van 40 jaar Atalanta Pers 1979-2019 heeft Jos Swiers voor René Bakker en Tineke Bakker-Overeem waardplant geschreven. Daarvoor heeft hij de titels van de 7 reeksen van de Atalanta Pers als startpunt genomen en deze gerelateerd aan de brandnetel, de waardplant van de atalantavlinder. De 7 gedichten zijn voorzien van een illustratie met en afbeelding van een brandnetel in telkens een andere kleurvariant. Een collage van deze afbeeldingen is gebruikt als illustratie op het omslag en als frontispice. Het 40-jarig bestaan van de Atalanta Pers wordt vanaf 17 november 2019 opgeluisterd met de overzichtstentoonstelling Vlinderslag in museum Coda te Apeldoorn.

269

Ach, wie is daar

s.l., De Althaea Pers, s.a., 21 x 15 cm., [4 p.].

[1]: titel, [2-3]: tekst, [4]: kerst- en nieuwjaarsgroet.

Specificatie. Uitvoering: gevouwen plano. Papier: 200 grams Biotop. Letterfont: CG Omega. Oplage: 80 exemplaren.

Bijzonderheden. Kerst- en nieuwjaarsuitgave 2019/2010. De illustraties bestaan uit grafische en Smartword vormen.

270

De optocht der drukkers

De Althaea Pers, s.l., Koppermaandag, 13 januari 2020, 21 x 29,7 cm., [4 p.].

[1-4]: tekst.

Specificatie. Uitvoering: 2 aan elkaar bevestigde plano’s. Papier: 200 grams Biotop 3. LetterfontGill Sans MT. Oplage: [20 exemplaren].

Bijzonderheden. Uitgave voor Koppermaandag 2020. Bevat een beschrijving over drukkersoptochten uit de negentiende eeuw en in het bijzonder die van 1823 uit Dordrecht, het herdenkingsjaar van de uitvinding van de boekdrukkunst door Johan Laurensz Koster. Opgenomen zijn facsimile’s van het lied De rijdende drukpers van D. Bonné (uit: Vrolijke liederen der Drukkersgezellen te Dordrecht, Blussé en Comp en J. de Vos en Comp, Dordrecht, 1823), de titelpagina’s van Vrolijke liederen… enz., en D. Bonné: Het boekdrukken, boertende zamenspraak.., Blussé en Comp. en J. de Vos en Comp., Dordrecht, 1823. De illustratie met de afbeelding van een rijdende drukpers is afkomstig uit de Bakhuizen van den Brinkcollectie (Nationaal Archief, Den Haag). De tekst met de beschrijving van de optocht te Dordrecht is genomen uit De Dordrechtsche Courant van 15 juli 1823. Het is de 28ste uitgave in de Reeks Volkswijs.

271

Carine Weve

profielen | eenheid der tegendelen

 De Althaea Pers,[’s-Gravenhage/Rotterdam, 2019], 15 x 15 cm, [11,I p.].

[1]: franse titel, [2]: frontispice, [3]: titel, [4-10]: tekst, [11]: Colofon.

Specificatie. Uitvoering: gebrocheerd, in omslag met uitsnede, met cahiersteek. Papier: binnenwerk 120 grams Biotop naturel; omslag 220 grams Baker Ross Cars Black. Letterfont: Profile. Oplage: 46 genummerde exemplaren, waarvan 36 bestemd voor Carine Weve (a-z en 1-0) en 10 voor De Althaea Pers (a1-a0).

Bijzonderheden. Vervaardigd als toelichting bij de tekeningen uit de serie Profielen van Carine Weve. Ze zijn bedoeld om te worden uitgereikt aan de opdrachtgever(s) voor het laten maken van een uniek profiel, gebaseerd op de initialen en de geboortedatum van de opdrachtgever. De exemplaren zijn uitgereikt tijdens een presentatie op de tentoonstelling Weve & Weve op vrijdag 31 januari 2020 bij de galerie van WgKunst te Amsterdam. Het frontispice bevat het eigen ontwerp van de letters en cijfers dat voor het tekenen van de profielen door Carine Weve wordt gebruikt. De illustratie tegenover het Colofon is de versie in negatief van het ontwerp en is tegelijk gebruikt om via inkleuring in rood elk exemplaar van een nummering te voorzien. Het ontwerp is ook zichtbaar in de uitsnede op de voorzijde van het omslag. De overige illustraties zijn weergaven van een tweetal unieke profielen. Het omslag en het binnenwerk zijn in vierkanten van verschillende afmetingen uitgevoerd.

272

Kleines Deutsches Kochbuchlein

De Althaea Pers,[’s-Gravenhage, 19 februari 2020, 21 x 14,9 cm, [15,I p.].

[1]: franse titel, [2]: motto, [3]: titel, [4-13]: tekst, [15]: Kolophon.

Specificatie. Uitvoering: gebrocheerd, in omslag met gecadreerde titel, met cahiersteek. Papier: binnenwerk 90 grams Biotop 3; omslag 160 grams Flying Colors Lachrosa. Letterfont: Bimini. Oplage: 10 genummerde exemplaren, waarvan nummer 1 op naam gesteld.

Bijzonderheden. De uitgave is geheel in het Duits gesteld en vervaardigd voor Liana en Wolfgang Schmidt ter compensatie voor het per ongeluk achterlaten van de door hen gekochte vis. De uitgave bevat recepten voor de betreffende visssoorten, ontleend aan het online Duitse kookboek van Marion.

273

Contouren | lijnen in 2Ar

De Althaea Pers,[’s-Gravenhage, 12 februari 2020], 21 x 29,7 cm, [25,I p.].

[1]: illustratie, [3]: franse titel, [4]: motto, [5]: frontispice, [7]: titel, [9-22]: tekst, [25]: Colofon.

Specificatie. Uitvoering: losbladige plano’s, met losbladig voor- en achterblad, op voorzijde met illustratie, in zilverkleurige Wire-O spiraalbinding. Papier: binnenwerk: 120 grams Biotop, 100 grams Calque Uni en 30 grams Angel-wire spinragpapier in 7 kleurenstellingen; omslag 250 grams Duo zwart-antraciet-wit. Letterfont: Gill Sans MT. Oplage 10 genummerde exemplaren, waarvan nummer 1 op naam gesteld.

Bijzonderheden: Vervaardigd voor Theo Gootjes ter gelegenheid van de opening van zijn overzichtstentoonstelling Altijd zwart-wit op 22 februari 2020 in het Stedelijk Museum Schiedam. De uitgave bevat uitsluitend cirkelvormige figuraties in zwart-wit als contrast voor de zwart-wit lijntekeningen van Gootjes. De figuratie op het omslag is aangebracht met witte stipstickers. Het motto van Nicolaas Beets is ontleend aan Gedichten, volledige uitgave naar tijdsorde gerangschikt, deel VI, zesde druk, Sijthoff, Leiden, 1905.

274

Een Psalm der Stadt Embden

De Althaea Pers, [’s-Gravenhage, 15 mei 2020], 21 x 14,8 cm # 29,7 x 21 cm., [19,I  p. # 21,I p.].

[1]: franse titel, [2]: opdracht, [3]: titel, [4-21]: tekst, # [1-18]: illustraties, [19]: Bibliografie, [21]: Colofon.

Specificatie. Uitvoering: gebrocheerd met cahiersteek, met omslag, met titeletiket, in rode enveloppetas, met logo # plano’s gescheiden door zijdevloei in portfolio, in zwarte eneveloppetas, met titeletiket en logo. Papier: binnenwerk 14 grams Tissuepapier mixed color, 80 grams Lamart gris, 90 grams Conqueror Digital cream, 300 grams Conqueror Laid vergé; omslag 250 grams Damast Linnen karton okergeel; etiketten 120 grams Alsbach weißes Grün; portfolio 300 grams karton marmer wit/lichtbruin. Enveloppentassen: ELBA Urban A5 PP opaak rood (18 x 25 cm.) en ELBA Urban A4 opaak zwart (24 x 33,5 cm.). Logo: vinylsticker wit met opdruk in rood en zwart. Letterfont: Bodoni MT. Oplage 15 genummerde en op naam gestelde exemplaren, genummerd I-V en 1-10.

Bijzonderheden. Op 23 april 2020 is de liederencollectie van Jos Swiers vanuit Den Haag overgebracht naar de Universiteitsbibliotheek Leiden. De dag daarop werd de overdracht formeel bekrachtigd door de tweevoudige ondertekening van de schenkingsovereenkomst. Daarmee is bereikt dat deze collectie van 4269 liedbladen en kleine boekjes tezamen met 356 liedboeken als samenhangend geheel een eindbestemming heeft gekregen waarbij de verzameling in deze samenstelling intact blijft. Een lang gekoesterde wens van de schenker is daarmee vervuld. Dit krijgt een extra accent nu bovendien een andere wens gerealiseerd wordt: de oprichting van het Louis Peter Grijp Fonds, een fonds voor de promotie, stimulering en uitvoering het Nederlandtalige lied, ondergebracht bij Het Concertgebouw Fonds te Amsterdam. Om dit alles niet geheel ongemerkt voorbij te laten gaan is onderzoek gedaan naar het oudste lied uit de liederencollectie, een blad uit ca 1600 getiteld Een Psalm der Stadt Embden voor te singhen/Ende gaet op de wijse vanden Cxl. Psalm. Deze lieduitgave vormt daarvan de neerslag. De logostickers zijn vervaardigd door Maria Kramer/epc te Nieuwegein. De romeins genummerde exemplaren zijn bestemd voor direct betrokkenen bij de overdracht van het liedfonds en de oprichting van het Louis Peter Grijp Fonds. De uitgave is bovendien de negenentwintigste in de Reeks Volkswijs van De Althæa Pers.

275

Johan Breuker

dat hebben we niet afgesproken

De Althaea Pers, [Haarlem / ’s-Gravenhage, 10 juni 2020], 21 x 14,9 cm, [37, I p.].

[1]: titel, [2]: frontispice, [3-37]: tekst.

Specificatie. Uitvoering: losbladige plano’s, met losbladig voor- en achterblad, op voorzijde met titel en illustratie, met afronding op 4 hoeken, in zwarte Wire-O spiraalbinding. Papier: binnenwerk 160 grams Pro Design; omslag 350 grams Card. Letterfont: Circuit. Oplage: 80 genummerde en door de tekenaar gesigneerde exemplaren.

Bijzonderheden. 16 maart 2020 is een gedenkwaardige dag: de start van de lockdown in Nederland. De corona-angst grijpt om zich heen, terwijl er tegelijkertijd initiatieven opduiken in alle soorten en maten met aanpassingen aan wat ook wel ‘het nieuwe normaal’ is gaan heten. De cartoonwereld laat zich niet onbetuigd. Dat geldt ook voor de tekenaar Johan Breuker. Voor hem ontvouwden zich opeens allerlei nog niet voorziene mogelijkheden. Hij legde die gedurende 3 maanden met enige regelmaat in tekeningen vast. Het resultaat stuurde hij digitaal naar een vaste groep familie, vrienden en kennissen. En voor u, opdat wij niet vergeten, heeft hij daaruit een persoonlijke keuze gemaakt en die gebundeld in dat hebben we niet afgesproken. Het drukwerk is uitgevoerd door Printenbind te Amsterdam.

276

Schilders notitieboek voor ambacht en beroep

[De Althaea Pers], s.l., s.a., 21 x 14,9 cm, [100 p.].

[1]: titel, [3]: eigendomsmerk, [4-100]: notitiebladen met handwijzertje.

Specificatie. Uitvoering: losbladige plano’s, met losbladig voor- en achterblad, op voorzijde met titel en illustratie, met afronding op 4 hoeken, in zilverkleurige Wire-O spiraalbinding. Papier: binnenwerk 90 grams opdikkend Munken Pure 90 grams crêmewit,; omslag voorkant 350 grams Card wit met transparant folie en achterkant 350 grams Card zwart. Letterfont: Antique Olive en Antique Olive condensed. Oplage: 15 genummerde exemplaren.

Bijzonderheden. Vervaardigd voor Ed Schilders naar aanleiding van een verzuchting over notitieboeken met afgeronde hoeken. Het drukwerk is uitgevoerd door Printenbind te Amsterdam.

277

f.a.b.r.u.t.s.e.l | typografische snijdsels

De Althaea Pers, ’s-Gravenhage, 25 juni 2020.

12 p. 21 x 14,9 cm.

[1]: franse titel, [2]: frontispice, [3]: titel, [5-11]: fabrutsels, [12: Colofon.

Specificatie: gebrocheerd, met cahiersteek, met schutblad, in omslag. Papier: binnenwerk 120 grams Hobby zongeel; schutblad 80 grams Holiday grasgroen; omslag Creotime vilt paars. Letterfont: Copperplate Gothic. Oplage: 10 genummerde exemplaren.

Bijzonderheden. Met uitsnedes uit het handschrift en de boekdrukversie van de bundel bezette stad van Paul van Ostayen is een aantal collages in elkaar gefabrutseld. De uitgave is mede bedoeld als hommage aan al die kunstenaars die zich tijdens de coronacrisis ook met deze activiteiten inlieten.

278

voetnoten

[De Althaea Pers, ’s-Gravenhage | Haarlem, najaar 2020].

20 p. 21 x 14,9 cm.

[1]: frans titel, [2]: frontispice, [3]: titel, [4-19]: tekst, [20]: Colofon.

Specificatie. Gebrocheerd, met cahiersteek, met schutblad, in omslag met betiteling en imprint. Papier: binnenwerk 90 grams Nunken Pur crême wit; omslag 250 grams Pro Design. Letterfont: Liberation Sans. Oplage 111 genummerde exemplaten + 9 hc.

Bijzonderheden. De tekst van deze uitgave was oorspronkelijk bedoeld als uitgave voor het internationale congres Blikvangers en bliksemafleiders in Europees verband. Dit congres zou worden gehouden van 8-9 mei 2020 in Ahoy te Rotterdam, voorafgaand aan het Songfestival 2020. Deze bijdrage kwam echter te vervallen toen bleek dat de doorgang van het congres door de landelijke overheid werd verboden. Het reeds geschreven Colofon kan hierdoor niet langer meer gebruikt worden voor deze uitgave. Die heeft nu een nieuwe bestemming gekregen als bijdrage van De Althæa Pers aan het project Blikkenpost van de Stichting Drukwerk in de Marge. Het valt niet uit te sluiten dat de beoogde inhoud, toegeschreven naar de deelnemers aan het congres, niet ten volle de lading kan dekken die de Stichting Drukwerk in de Marge zichzelf als doel had gesteld. Een daartoe ingesteld onderzoekje naar de inhoud van eerder door deze Stichting geëntameerde projecten bracht echter aan het licht dat lang niet altijd de deelnemende drukkers zich conformeren aan de voorwaarden die voorafgaand aan de start zijn gesteld. Het is daarom dat deze uitgave met een gerust hart is ingebracht voor het onderhavige drukkersproject. De tekeningen zijn vervaardigd door de Haarlemse kunstenaar Johan Breuker. Het drukwerk was in handen van Printenbind te Amsterdam.

279

Israël Querido

maurd-hitte!

De Althaea Pers, [’s-Gravenhage, 14 augustus 2020].

13, III p. 21 x 14,9 cm.

[1]: franse titel, [[3]: titel, [5]: illustratie, [ 7-9]: tekst, [10]: Toelichting, [11]: illustratie, [13: Colofon].

Specificatie: gebrocheerd, met cahiersteek, met omslag voorzien van randperforaties aan 3 zijden. Papier: binnenwerk 100 grams Calque Uni, 120 grams Gramsbeck zongeel en 90 grams Flux Color lichtgeel; omslag 250 grams Duo zwart-antraciet-wit. Letterfont: Book Antiqua. Oplage: 10 genummerde exemplaren.

Bijzonderheden. In de eerste weken van augustus 2020 werd in Nederland weer eens een record gebroken: een officiële hittegolf die langer dan zes dagen heeft geduurd. De moeite waard om te laten zien dat hete zomerdagen van alle tijden zijn, zoals ook Querido’s verhaal uit 1912 ons toont. Toch iets om te gedenken, al is het risico aanwezig dat dit een jaarlijkse gewoonte kan gaan worden. Onder het motto ‘Na ons de zondvloed’ nemen we dit maar voor lief. De tekst is ontleend aan Amsterdamsch epos. De Jordaan, vijfde hoofdstuk, eerste deel (1912). De titel is ontleend aan een van de dialectwoorden uit Querido’s tekst. Het portret van Israël Querido en de foto van de Willemsstraat in De Jordaan zijn afkomstig uit de beeldbank van het Stadsarchief Amsterdam en afgedrukt op 100 grams Calque Uni.

280

Geheugen, open u!

De herontdekking van een kampliedje van en voor misdienaars

De Althaea Pers, [’s-Gravenhage, 18 augustus 2020].

11, I p. 29 x 20 cm.

[1]: titel, [3-9]: tekst, [13]: Colofon.

Specificatie. Losbladige plano’s, in los omslag met opgelijmd frontbeeld met te openen deurtjes waarachter devotieprentje. Papier: binnenwerk 170 grams DidiGold Glos; omslag 120 grams kardinaalsrood; forntbeeld 170 grams DidiGold Glos. Letterfont: Palatino. Oplage: 10 genummerde exemplaren.

Bijzonderheden. Geheugen, open u! bevat de reconstructie van een liedje dat aan het begin van de vijftiger jaren van de twintigste eeuw jaarlijks werd gezongen door de groep misdienaars en acolieten van de Sint Willibrorduskerk buiten de Veste te Amsterdam. Dat gebeurde tijdens de kampdagen die zij als dank aangeboden kregen door de pastoor van de kerk. Hoe en waarom deze reconstructie tot stand kwam, wordt verhaald in een introductie. Liedtekst en introductie zijn in samenspraak met Harry Keizer tot stand gekomen. Aan Harry is deze uitgave dan ook opgedragen. Het frontbeeld is een altaartabernakel waarvan de beide deurtjes geopend kunnen worden. Daarachter is een devotieprentje geplaatst uit de Excelsa-serie. De uitgave is de dertigste in de Reeks Volkswijs van De Althæa Pers.

281

Cyranides neés – Amulet

De Althæa Pers, [’s-Gravenhage, 26 september 2020].

4, 4, 4 p. 19,5 x 9 cm.

[1]: titel, [2-4]: tekst, [5]: subtitel, [6-8]: tekst, [9-11]: Colofon, [12]: imprint.

Specificatie. 3 diploma’s in naturel houten doos met klepdeksel met plantsymbool, met inlay met lint, met tabletamulet in roodfluwelen zakje met sluitkoorden. Papier: binnenwerk 120 grams Biotop naturel; inlay 290 grams Sirio Color cherry. Letterfont: Greek Helve en Myriad Pro. Oplage 10 genummerdse exemplaren, waarvan de eerste 2 romeins genummerd.

Bijzonderheden. Cyranides neés (een nieuwe Cyranides) is een eigentijdse amulet in de vorm van een compilatie van delen van publicaties door de eeuwen heen over magie in de mensenwereld. Negen tekstbladen op evenzoveel verschillende papiersoorten zijn samengevouwen en gestapeld tot een amulet in tabletvorm en voorzien van een verzegelde binding van raffia met een lakstempel of een sluitzegel. Het plantsymbool op he6t deksel is gemaakt van naturel kurk.

282

Hans Warren – Soleil Noir

De Althæa Pers, [’s-Gravenhage/Haarlem/Wassenaar, 20 oktober 2020].

49, I p. 29,7 x 21 cm.

[1]: franse titel, [2]: frontispice [3]: titel, [5-38]: tekst, [40-47]: toelichting, [48-49]: Colofon.

Specificatie. Gevouwen plano’s, met schutblad, met plano voor- en achterplat, japans gebonden met 9-gaats raffiaverbinding, met titelopdruk aan voorzijde en imprint op achterzijde, in een documentenmap van zwart karton met chinese touwsluiting. Papier: schutbladen en binnenwerk 90 grams Biotop 3 naturel; voor- en achterplat 300 ghrams Oud Hollands gebroken wit. Letterfont: Les Bouquinistes de Paris (Kimbeley Geswein 2012). Oplage: 25 genummerde exemplaren.

Bijzonderheden. 20 oktober 2020 is de 99ste geboortedag van Hans Warren. Ter gelegenheid daarvan vervaardigde De Althæa Pers een uitgave met de niet eerder gepubliceerde tekst Soleil Noir uit Warrens Parijse periode. De tekst – drie bladen in facsimile van het typoscript – is welwillend beschikbaar gesteld door Mario Molegraaf die bovendien de achtergrondtekst Op de fiets over de Place de la Concorde schreef. De verbeeldingen zijn van de hand van de Haarlemse kunstenaar Johan Breuker in de vorm van een eigenstandig beeldverhaal naast dat van Warrens tekst. Hij baseerde zich op originele foto’s uit het Parijs tijdens de vijftigerjaren van de twintigste eeuw en combineerde deze op impressionistische wijze met de sfeer en de inhoud van Soleil Noir. Het drukwerk is gedaan door Printenbind te Amsterdam. De Japanse binding is aangebracht met Edelbastraffia glanzend bananengeel Nr 9214. De documentenmap (23 x 32 x 2,5 cm) is vervaardigd door Ribblebox te Weesp.

283

Klein Hoorns Kettingdiefje

De Althæa Pers, [’s-Gravenhage, 25 oktober 2020].

24 p. 21 x 14,9 cm.

[1]: franse titel, [2]: frontispice, [3]: titel, [5-22]: tekst, [23-24]: Colofon.

Specificatie: gebrocheerd, met cahierstaak, in omslag met titeletiket, met op de rug bevestigd vastzetkettinkje..Papier: binnenwerk 80 grams Conquere lichtrose; schutblad100 grams Tegnekardus Kraft; omslag 250 grams Papicolor original metallic. Letterfont: Galant. Oplage: 8 genummerde exemplaren, waarvan het eerste nummer op naam gesteld.

Bijzonderheden. Vaardigd als aanvulling op een verjaarscadeau voor een 50-jarige. Voor de inhoud is gebruik gemaakt van het Goudkatoverzicht dat is gealfabetiseerd en aangevuld en gecorrigeerd vanuit losse informatie elders. Er is niet gestreefd naar volledigheid als het om de verschillende typen van schakelkettingen gaat. Het accent ligt op de gebruikelijke benamingen die in Nederland door de juwelen- en sieradenbranche worden gehanteerd. De uitgave is voorzien van een aan de rug aangebrachte metalen schakelketting, bedoeld als vastzetketting voor het boekje ter beveiliging tegen eventuele diefstal.

284

J.H. Leopold – Uit de tuin van Epicuris

De Althæa Pers, [’s-Gravenhage, december 2020].

4 p. 21 x 14,9 cm.

[1]: voorblad, [2]: titel, [3]: tekst, [4]: [Colofon].

Specificatie. Gevouwen plano. Papier: 350 grams Card gebroken wit. Letterfont: Candara. Oplage: 70 exemplaren.

Bijzonderheden. Kerst- & Nieuwjaarsgroet 2020/2021. De teksten zijn genomen uit J.H. Leopold Verzameld werk, deel 2. Het drukwerk is uitgevoerd door Printenbind te Amsterdam.

285

Schildersverdriet

De Althæa Pers, [’s-Gravenhage, december 2020].

15,I p. 21 x 14,9 cm.

[1]: titel, [2]: frontispice, [3]: titel, [5-13]: tekst, [15]: Colofon.

Specificatie. Gebrocheerd, met cahiersteek, met omslag met opgelijmd titeletiket. Papier: binnenwerk 90 grams Conqueror gevergeerd crême; schutblad 100 grams Tegnekardus Kraft; omslag 200 grams Painter Red. Letterfont: Ed Sloppy Handwriting. Oplage: 10 genummerde exemplaren, waarvan het eerste exemplaar op naam gesteld.

Bijzonderheden. Vervaardigd voor Ed Schilders te Tilburg bij gelegenheid van het inperken van zijn redacteurswerk bij de website Stichting Cultureel Brabant (Cubra.nl). Het schutblad bevat zonder tussenspatiëering woorden die beginnen met ‘schilders-‘. De tekst is een essay met de subtitel Lockdown te Tilburg. Het frontispice is een afbeelding van een draaikolk waarin grote hoeveelheden bedrukt papier verdwijnen. In de tekst is een afbeelding opgenomen van de Grote Zilveren Legpenning die Schilders in november 2011 ontving van de Gemeente Tilburg voor bewezen culturele activiteiten gedurende vele Jaren.

286

Moord te Naaldwijk

een letterzetter | een dienstbode

De Althæa Pers, Koppermaandag 2021, [’s-Gravenhage, 11 januari 2021].

20 p. 21 x 14,9 cm.

[1]: franse titel, [3]: frontispice en titel, [5-19]: tekst, [20]: Colofon.

Specificatie. Losbladig, Japans gebonden, met omslag voorzijde met 3 uitsnedes. Papier: binnenwerk 90 grams Biotop naturel en 120 grams Colorfast Orange; omslag voorplat 120 grams Fastprint Color grijs; achterplat 200 grams Wollbaum Rot. Letterfont: Bodoni MT. Oplage: 15 exemplaren.

Bijzonderheden. Ten behoeve van Koppermaandag 2021 is een uitgave gemaakt over een geruchtmakende moord in 1932 door een letterzetter te Naaldwijk op een 16-jarig meisje. De uitgave bevat het journalistieke verslag van de gebeurtenis en van de behandeling van de zaak voor de rechtbank, beide ontleend aan lokale kranten. Verder is de tekst van een lied opgenomen dat over deze moord is gemaakt. Daarmee vormt deze uitgave tevens de 31ste in de Serie Volkswijs.

287

Veugeltjes | een voorstudie | naar de toepassing van de invloed van dialecten en andere talen op de weergave van vogelgeluiden in ornithologische publicaties

De Althæa Pers, [’s-Gravenhage, 30 januari 2021].

15, I p. 21 x 29,7 cm.

[1]: titel, [2-14]: tekst, [15]: Colofon.

Specificatie. Losbladig, Japans gebonden, met 3 rugstrips, met partieel gesneden voorplat. Papier: binenwerk 90 grams Biotop 3; voorplat omslag 220 grams Baker Ross Black; achterplat omslag 200 grams Full Collour karmijn, rugstrips 120 grams Arts & Run vlechtstrook geel. Letterfonts: Futura Mb Bt en Segoe Print. Oplage: 10 genummerde exemplaren, waarvan 3 op naam gesteld.

Bijzonderheden. Vervaardigd ter gelegenheid van de 70ste verjaardag van de Tilburgse auteur en journalist Ed Schilders. Uit Vogelslag (2004) zijn de kolompagina’s 59 & 60 voor wat betreft de beschrijvingen omgezet naar 2 dialecten en 2 andere talen. In de huidige digitale wereld bleek het mogelijk de omzettingen naar het Haags dialect, de Friese taal en het Esperanto uit te voeren via een vertaalrobot. Of verder alles uit deze omzetttingen taalkundig gezien correct is gedaan, is niet nader geverifieerd. Het maakt voor de intentie van de uitgave overigens ook weinig tot niets uit. In dit geval luisterde de vertaling naar het Tilburgs dialect echter wel heel nauw. Het zou van weinig eerbied hebben getuigd een van de grote kenners van dat dialect op te schepen met een geautomatiseerd krabbeltje. De secretaris van de vertaalservice Stichting Tilburgse Taol was van harte bereid deze taak op zich te nemen. Johan Breuker te Haarlem nam opnieuw de taak op zich om de uitgave te voorzien van een aantal van zijn vogelhersenspinsels. De wijze van weergave komt geheel voor rekening van de uitgever. De afbeeldingen op het titelblad zijn de 3 preegsjablonen die Breuker in 2004 maakte voor Vogelslag, maar waarvan er toen slechts 1 is gebruikt.

De uitgave  is tevens de derde in de reeks Groot Woordenboek van de Onomatopoësis.

288

Literaire vitolfilie

De Althæa Pers, [’s-Gravenhage, februari 2021].

106 p. 21 x 14,9 cm.

[1]: franse titel, [2]: frontispice, [3]: titel, [5-104]: tekst, [105-106]: Colofon.

Specificatie. Garenloos gebonden, met bedrukt omslag, in een kunststof dekselbox . Papier: binnenwerk 160 grams Pro Design; omslag 350 grams MultiCard. Letterfont: Corbel. Oplage: 15 genummerde exemplaren.

Bijzonderheden. Presentatie van 130 sigarenkistetiketten met het thema literaire personen, uitgaventitels en personages. Een uitvoerige inleiding bevat informatie over de diverse soorten etiketten en de geschiedenis ervan vanaf de negentiende eeuw. De etiketten zijn afkomstig uit de eigen collectie en voor een deel uit collecties van derden. Aan elke dekseldoos is een origineel exemplaar los toegevoegd uit de collectie, zoals dat ook gebruikelijk was en is bij sigarenkisten.

289

Februari

De Althæa Pers, [’s-Gravenhage, februari 2021].

4 p. 10,5 x 13 cm.

[1]: titel, [2-3]: tekst, [4]: [colofon].

Specificatie. Ingeregen katern in omslag, met zonsticker. Papier: binnenwerk 140 grams Baker Light zongeel; omslag 200 grams Baker Ross Card Black. Letterfont: Candara. Oplage: 20 exemplaren.

Bijzonderheden. Zowel de strenge vorst als de kort daarop volgende lentedagen is eerder verwoord door Marie Schmitz-Verhoeven in een gedicht dat verscheen in De Hollandsche Lelie, jaargang 23, nr. 22, 1 december 1909, p. 337-338.

290

Inauguratiegedicht | bij de toetreding vInauguratiegedicht | bij de toetreding van uitgeverij Meulenhoff tot de Zwarte Schouw, als schotschrift verspreid door het Comité van Weerbaarheid en Verzet, tevens Vrolijkan uitgeverij Meulenhoff tot de Zwarte Schouw, als schotschrift verspreid door het Comité van Weerbaarheid en Verzet, tevens Vrolijk

CWVV, [’s-Gravenhage, februari 2021].

8 p. 29,7 x 10 cm.

[1]: titel, [2-7]: tekst, [8]: Colofon.

Specificatie. Gebrocheerd, met cahiersteek in omslag, met buikband met opschrift. Papier: binnenwerk 120 grams Biotop 3 naturel; omslag 200 grams Baker Ross Black; buikband Conquerer 80 grams lichtgeel. Letterfont: Segoe UL Semibolda. Oplage: n.b.

Bijzonderheden. Eind februari 2021 ontstond er ophef over een vertaalopdracht die uitgeverij Meulenhoff had verleend aan Marieke Lucas Rijneveld voor de vertaling van het inauguratiegedicht dat Amanda Gosman had uitgesproken bij de inauguaratie van de Amerikaanse president Joe Biden. Deze uitgave bevat een schotschrift over deze kwestie in de vorm van een lied, zijnde een pastische op het spoken word gedicht van Gosman. Het bevat een stellingname naast de vele andere die er inmiddels in woord geschrift wereldkundig zijn gemaakt.

291

Johan Breuker

Dwars door West | 1 | De Straat

De Althæa Pers, [’s-Gravenhage, maart 2021].

20 p. 21 x 14,9 cm.

[1]: titel, [3-4]: Ten geleide, [5-19]: Tekst, [20]: colofon.

Specificatie. Gebrocheerd, met cahiersteek, met schutblad en omslag, met betiteling. Papier: binnenwerk 90 grams Biotop 3 naturel; illustraties 90 grams Munken Roman pure crême wit; omslag 270 grams Mohawk Superfine Eggshell. Letterfont: Times New Roman. Oplage: 100 genummerde exemplaren en 5 exemplaren hc.

Bijzonderheden. Het eerste deel uit een serie jeugdverhalen van de Haarlemse beeldend kunstenaar Johan Breuker. Hij voorzag de verhalen ook van 5 kleurtekeningen van zijn hand. De illustraties zijn afzonderlijk gedrukt en ingeplakt in de uitgave. De verhalen spelen zich af in de wijk Oud-West van Amsterdam gedurende de jaren vijftig en zestig van de twintigste eeuw. De uitgave is voorzien van een Ten Geleide door Jos Swiers, bedoeld als introductie op de auteur en de start van de reeks publicaties

292

Johan Breuker

Dwars door West | 2 | Rituelen

De Althæa Pers, [’s-Gravenhage, april 2021].

20 p. 21 x 14,9 cm.

[1]: titel, [3-19]: tekst, [20]: colofon.

Specificatie. Gebrocheerd, met cahiersteek, met schutblad en omslag, met betiteling. Papier: binnenwerk 90 grams Biotop 3 naturel; illustraties 90 grams Munken Roman pure crême wit; omslag 270 grams Mohawk Superfine Eggshell. Letterfont: Times New Roman. Oplage: 100 genummerde exemplaren en 5 exemplaren hc.

Bijzonderheden. Het tweede deel uit een serie jeugdverhalen van de Haarlemse beeldend kunstenaar Johan Breuker. Dit deel bevat de verhalen Toer de Van Lennep en De grote schoonmaak. Hij voorzag de verhalen ook van 5 kleurtekeningen van zijn hand. De illustraties zijn afzonderlijk gedrukt en ingeplakt in de uitgave. De verhalen spelen zich af in de wijk Oud-West van Amsterdam gedurende de jaren vijftig en zestig van de twintigste eeuw.

293

Hoera! | het is een tweeling

Dwars door West | Jacob van Lennep | Aan een roosje

De Althæa Pers, [’s-Gravenhage, 2 april 2021].

10 p. 11,5 x 9,5 cm.

[1]: titel, [2-9]: tekst, [10]: Colofon.

Specificatie. Gebrocheerd met cahiersteek, met omslag met betiteling, tesamen met een feestslinger in dekseldoos (15 x 12,8 cm), met illustratie. Papier: binnenwerk 90 grams Biotop 3 Naturel; omslag 120 grams Natalis Pur lila; feestslinger tiental soorten papier sorti. Letterfont: Sitka Banner en FancyPants. Oplage: 10 exemplaren.

Bijzonderheden. Uitgave gemaakt voor Johan Breuker ter gelegenheid van de totstandkoning van de delen 1 en 2 van de reeks Dwars door West met jeugdverhalen van zijn hand. In een originele vintage papieren geboortedoos uit België bevinden zich een boekje met een verhaal over een muurschildering in de Jacob van Lennepstraat in Amsterdam en een feestslinger met 19 vlaggetjes voorzien van een tekstopdruk. De  geboortedoos was oorspronkelijk bedoeld voor speciale geboortesnoepjes.

294

Johan Breuker

Dwars door West | 3 | Kiekjes

De Althæa Pers, [’s-Gravenhage, [21] april 2021].

20 p. 21 x 14,9 cm.

[1]: titel, [3-19]: tekst, [20]: colofon.

Specificatie. Gebrocheerd, met cahiersteek, met schutblad en omslag, met betiteling. Papier: binnenwerk 90 grams Biotop 3 naturel; illustraties 90 grams Munken Roman pure crême wit; omslag 270 grams Mohawk Superfine Eggshell. Letterfont: Times New Roman. Oplage: 100 genummerde exemplaren en 5 exemplaren hc.

Bijzonderheden. Het derde deel uit een serie jeugdverhalen van de Haarlemse beeldend kunstenaar Johan Breuker. Dit deel bevat de verhalen Constantijn Huygenstraat en Wat de pot schaft. Hij voorzag de verhalen van 6 kleurtekeningen van zijn hand. De illustraties zijn afzonderlijk gedrukt en ingeplakt in de uitgave. De verhalen spelen zich af in de wijk Oud-West van Amsterdam gedurende de jaren vijftig en zestig van de twintigste eeuw.

295

Johan Breuker

Dwars door West | 4 | Corvee

De Althæa Pers, [’s-Gravenhage, [21] april 2021].

20 p. 21 x 14,9 cm.

[1]: titel, [3-19]: tekst, [20]: colofon.

Specificatie. Gebrocheerd, met cahiersteek, met schutblad en omslag, met betiteling. Papier: binnenwerk 90 grams Biotop 3 naturel; illustraties 90 grams Munken Roman pure crême wit; omslag 270 grams Mohawk Superfine Eggshell. Letterfont: Times New Roman. Oplage: 100 genummerde exemplaren en 5 exemplaren hc.

Bijzonderheden. Het vierde deel uit een serie jeugdverhalen van de Haarlemse beeldend kunstenaar Johan Breuker. Dit deel bevat het verhaal Boodschappen met omwegen. Hij voorzag de verhalen van 5 kleurtekeningen van zijn hand. De illustraties zijn afzonderlijk gedrukt en ingeplakt in de uitgave. De verhalen spelen zich af in de wijk Oud-West van Amsterdam gedurende de jaren vijftig en zestig van de twintigste eeuw.

296

Jos Swiers

Een punt achter streepjes zetten

De Althæa Pers, [’s-Gravenhage, [juni 2021].

63, I p. 21 x 29,7 cm.

[1]: franse titel, [3]: frontispice, [5[: titel, [9-49]: tekst, [51-63]: Colofon.

Specificatie. Losbladig, gebonden met 3 boekschroeven, met omslag met betiteling en schutblad, in transparante boxdoos met bodemplaat met usb-stick. Papier: binnenwerk 90 grams Biotop 3; omslag voorzijde 120 grams Biotop 3 en 120 grams Black Ross; omslag achterzijde 200 grams Biotop 3; schutblad 120 gram gris vergé; bodemplaat foamboard wit. Letterfont: Morse. Oplage: 10 genummerde exemplaren en 1 exemplaar hc.

Bijzonderheden. Uitgave bestemd voor de samenstellers van het boek streepjes zetten over de kunstenaar Jos van der Zee. De tekst bevat een beschouwing over het boek en deze is omgezet naar morse. De direct leesbare teskt is aanvullend opgenomen als digitaal PDF-bestand op een usb-stick die de vorm heeft van een boekje. Het gebruik van de codetaal morse is ingegeven door het vele abstracte en daarmee ook moeilijk te duiden werk van Van der Zee. De illustraties bestaan uit lijntekeningen van Johan Breuker met een aantal langzaam vervagende versies van een morsesleutel. Het hc exemplaar is gebonden met 3 splitpennen.

297

Johan Breuker

Dwars ndoor West | 5 | Herman

De Althæa Pers, [’s-Gravenhage, [vaderdag, 13 juni 2021].

20 p. 21 x 14,9 cm.

[1]: titel, [3-19]: tekst, [20]: colofon.

Specificatie. Gebrocheerd, met cahiersteek, met schutblad en omslag, met betiteling. Papier: binnenwerk 90 grams Biotop 3 naturel; illustraties 90 grams Munken Roman pure crême wit; omslag 270 grams Mohawk Superfine Eggshell. Letterfont: Times New Roman. Oplage: 100 genummerde exemplaren en 5 exemplaren hc.

Bijzonderheden. Het vijfde deel uit een serie jeugdverhalen van de Haarlemse beeldend kunstenaar Johan Breuker. Dit deel bevat de verhalen Architect interieur en Het kastje van mijn vader. Hij voorzag de verhalen van 3 kleurtekeningen van zijn hand. De illustraties zijn afzonderlijk gedrukt en ingeplakt in de uitgave. De verhalen spelen zich af in de wijk Oud-West van Amsterdam gedurende de jaren vijftig en zestig van de twintigste eeuw.

298

Johan Breuker

Dwars door West | 6 | Iconen

De Althæa Pers, [’s-Gravenhage, juni 2021].

20 p. 21 x 14,9 cm.

[1]: titel, [3-19]: tekst, [20]: colofon.

Specificatie. Gebrocheerd, met cahiersteek, met schutblad en omslag, met betiteling. Papier: binnenwerk 90 grams Biotop 3 naturel; illustraties 90 grams Munken Roman pure crême wit; omslag 270 grams Mohawk Superfine Eggshell. Letterfont: Times New Roman. Oplage: 100 genummerde exemplaren en 5 exemplaren hc.

Bijzonderheden. Het zesde deel uit een serie jeugdverhalen van de Haarlemse beeldend kunstenaar Johan Breuker. Dit deel bevat de verhalen De geur van overgekookte melk, Het kan verkeren en Monument voor mijnheer Knip. Hij voorzag de verhalen van 4 kleurtekeningen van zijn hand. De illustraties zijn afzonderlijk gedrukt en ingeplakt in de uitgave. De verhalen spelen zich af in de wijk Oud-West van Amsterdam gedurende de jaren vijftig en zestig van de twintigste eeuw.

299

Johan Breuker

Dwars door West | 7 | Hemels

De Althæa Pers, [’s-Gravenhage, juni 2021].

20 p. 21 x 14,9 cm.

[1]: titel, [3-19]: tekst, [20]: colofon.

Specificatie. Gebrocheerd, met cahiersteek, met schutblad en omslag, met betiteling. Papier: binnenwerk 90 grams Biotop 3 naturel; illustraties 90 grams Munken Roman pure crême wit; omslag 270 grams Mohawk Superfine Eggshell. Letterfont: Times New Roman. Oplage: 100 genummerde exemplaren en 5 exemplaren hc.

Bijzonderheden. Het zevende deel uit een serie jeugdverhalen van de Haarlemse beeldend kunstenaar Johan Breuker. Dit deel bevat de verhalen Herinneringen van een misdienaar, Bedevaarten en Nukken van de geestelijke stand Hij voorzag de verhalen van 5 kleurtekeningen van zijn hand. De illustraties zijn afzonderlijk gedrukt en ingeplakt in de uitgave. De verhalen spelen zich af in de wijk Oud-West van Amsterdam gedurende de jaren vijftig.

300

De Althæa Pers in 300 uitgaven

De Althæa Pers, [’s-Gravenhage, juni 2021].

306 p. 29,7 x 21 cm.

[1]: franse titel, [2]: frontispice, [3]: titel, [5-304]: tekst, [306]: Colofon.

Specificatie. Garenloos gebonden, met schutblad, in omslag, met betiteling op voorzijde en imprint op achterzijde. Papier: binnenwerk 100 grams Pro Design; schutblad 100 grams Pro Design; omslag 350 grams Multicard. Letterfont:Copperplate Gothic Light en Clarendon Extended. Oplage: 24 exemplaren.

Bijzonderheden. Vervaardigd bij gelegenheid van de 300ste uitgave van De Althæa Pers. Het frontispice bestaat uit de 3 kleurenversies van het logo van de pers.

Comments are closed.